Servicio públicos de transporte público COMUNIDAD VALENCIANA
DECRET LLEI 14/2023, de desembre, del Consell, pel qual es prorroguen les reduccions temporals de tarifes en els serveis públics de transport competència de la Generalitat en 2024 per un període de sis mesos, i es modifica l’article 51.3.c, l’apartat quart de la disposició addicional novena i la disposició transitòria vint-i-quatrena del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, en relació amb la tramitació dels projectes territorials estratègics (PTE) i les DIC de regularització (DICR).
PREÀMBUL
I
El present decret llei establix, d’una banda, en el capítol I la pròrroga de les reduccions temporals de tarifes en els serveis públics de transport de la Generalitat per un període de sis mesos i, d’altra banda, en el capítol II, la modificació del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell.
Durant l’actual escenari econòmic inflacionista s’han aprovat determinades mesures a l’efecte de reduir les tarifes dels títols de transport públic de viatgers, com l’actualment vigent Decret llei 9/2023, de 28 de juliol, del Consell, pel qual s’establixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció temporal del 50 % del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d’anada i tornada, en els serveis de transport terrestre competència de la Generalitat, per un període de sis mesos des de l’1 d’agost de 2023; la Resolució d’11 de juliol de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV), per la qual es modifica la Resolució de 2 de març de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual s’aproven les tarifes i títols de transport de coordinació o d’integració i d’altres títols propietat de l’Autoritat de Transport Metropolità de València; la Resolució d’11 de juliol de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual es modifica la Resolució de 23 de gener de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual es modifica la Resolució de 28 de desembre de 2022, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual s’autoritza la reducció parcial temporal del preu de venda al públic de determinats títols propis d’FGV per a viatjar per la xarxa de Metrovalencia, i la Resolució de 14 de juliol de 2023, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, relativa a la reducció temporal del 50 % de les tarifes dels títols integrats de transport del sistema TAM d’Alacant i el transport metropolità de Castelló, així com dels títols de transport propis de la xarxa del TRAM d’Alacant, a l’empara del que es preveu en el Reial decret llei 5/2023, també vigent.
A més, a fi de coadjuvar a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica, fomentar l’ús del transport públic i la mobilitat sostenible, es va promulgar el Decret llei 8/2023, de 28 de juliol, del Consell, pel qual s’establixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la gratuïtat temporal per a joves menors de 31 anys en els serveis públics de transport per carretera competència de la Generalitat. En el mateix sentit, es va dictar la Resolució del Consell d’Administració d’Autoritat de Transport Metropolità de València, de data 11 de juliol de 2023, per a aplicar-la en el seu àmbit de gestió, i la Resolució de data 14 de juliol de 2023 de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat per a aplicar una mesura anàloga en la xarxa de TRAM d’Alacant i en el TRAM de Castelló. Aquesta gratuïtat temporal es va establir fins al 31 de desembre de 2023.
Actualment, persistix una taxa d’inflació que se situa encara lluny de l’objectiu a mitjà termini del Banc Central Europeu (2 %). En concret, la inflació anual es va situar el mes d’octubre passat en el 3,50 % i, segons l’indicador avançat de l’IPC per al mes de novembre, la variació anual és del 3,2 % amb una inflació subjacent del 4,5 %.
Així mateix, el president del Govern ha anunciat el pròxim establiment de la gratuïtat en el transport públic tant a joves com a persones desocupades, si bé encara sense concretar de quina manera es materialitzarà aquesta mesura; la qual cosa obri una incertesa sobre la seua duració, sobre els termes en els quals pretén implantar-se, així com sobre el termini per a fer-ho, la qual cosa podria suposar una interrupció temporal d’aquest benefici fins que, en el seu moment, es trobe determinat un nou marc d’ajuda. El mateix pot predicar-se respecte a la continuïtat dels descomptes en les tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge de transport públic de viatgers.
En aquest context es considera oportú estendre durant sis mesos tant la gratuïtat en el transport públic per carretera per a les persones joves menors de 31 anys com la reducció de tarifes dels títols de transport públic de viatgers fins que desapareguen les incerteses creades respecte a la continuïtat de la mesura i el seu possible finançament per l’Estat.
En aquest sentit, el present decret llei té per objecte la continuïtat de les mesures de reducció temporal del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, així com de la gratuïtat temporal per a persones joves en els serveis públics de transport terrestre competència de la Generalitat durant sis mesos més, així com l’establiment de les oportunes compensacions a percebre pels operadors de transport pel compliment d’aquestes obligacions en el cas dels serveis que s’operen mitjançant una concessió.
La Generalitat ostenta la competència exclusiva en matèria de transports terrestres, sense perjudici del que disposen els números 20 i 21 de l’apartat 1 de l’article 149.1.15a de la Constitució Espanyola, conforme al que s’establix en l’article 49.1.15a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per la Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, en relació amb el que s’establix en l’article 148.1.5a de la Constitució Espanyola, que disposa que són competència de les comunitats autònomes «els ferrocarrils i carreteres l’itinerari de les quals transcórrega íntegrament en el territori de la comunitat autònoma i, en els mateixos termes, el transport desenvolupat per aquests mitjans o per cable».
II
En la línia expressada en la motivació del Decret llei 1/2022, de 22 d’abril, del Consell, el present decret llei, en el capítol II, establix la modificació de l’article 51.3.c, de la disposició addicional 9a i de la disposició transitòria 24a del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat per Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, en relació amb la tramitació dels projectes territorials estratègics (PTE) i les DIC de regularització (DICR).
La disposició addicional 9a del Decret legislatiu 1/2021, del Consell, text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge (TRLOTUP), regula els àmbits estratègics i els projectes territorials estratègics (PTE) i el procediment per a la seua declaració. Els PTE es definixen, en aquest sentit, com una figura mitjançant la qual el Consell declara com a estratègica una actuació industrial d’alt component tecnològic i innovador, amb vista a atorgar una sèrie de conseqüències jurídiques específiques, com ara la declaració d’utilitat pública i interés social, la urgent ocupació dels béns i drets afectats, a l’efecte d’expropiació forçosa, la possibilitat d’eximir el projecte de llicències municipals o també la possibilitat de transmetre el patrimoni públic del sòl objecte de l’actuació, a l’efecte de l’article 105.7 del mateix TRLOTUP.
Tot aquest règim especial regulat en aquesta DA 9a ve justificat precisament per l’especificitat, dimensió i importància de l’activitat industrial a implantar. En aquest sentit es pronuncia l’Estratègia territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV), aprovada per Decret 1/2011, del Consell, instrument que establix els objectius, metes, principis i directrius per a l’ordenació del territori de la Comunitat Valenciana.
Així, l’ETCV formula uns objectius i uns principis directors de l’ordenació del territori vinculants per al conjunt de les administracions públiques amb àmbit competencial a la Comunitat Valenciana. Per a aconseguir-los es formulen unes directrius que seran tingudes en compte en totes les accions que tinguen incidència en el territori. Apartar-se del que s’establix en les directrius necessitarà una adequada justificació basada en el compliment dels objectius i principis directors. Seguint amb aquesta formulació general, la Directriu 114 de l’ETCV establix que «són projectes territorials estratègics aquelles actuacions excepcionals d’iniciativa pública o privada que, malgrat no estar previstes en l’estratègia territorial, presenten un elevat interés per al desenvolupament del territori dins del marc dels objectius, principis directors i criteris de l’estratègia territorial».
L’apartat 4 de la disposició addicional 9a TRLOTUP establix el procediment per a declarar una actuació com a PTE. Aquest procediment s’inicia a instàncies de la Conselleria competent per raó de la matèria, que haurà de presentar davant de la conselleria competent en matèria d’ordenació de territori, una descripció succinta del projecte, amb indicació de les dades més rellevants i, especialment, l’impacte sobre la renda, l’ocupació de qualitat i l’estructura productiva.
El precepte indica que, rebuda la documentació, el projecte se sotmetrà a consulta pública en els termes previstos en l’article 51 del TRLOTUP i es donarà audiència als municipis afectats. Tenint en consideració l’experiència acumulada durant la tramitació del PTE de Parc Sagunt II, es considera adequat matisar aquesta previsió, de manera que siga el Consell el que, motivadament i cas per cas, decidisca si ha de dur-se a terme aquest tràmit.
Les raons d’aquesta excepció a la regla general que establix l’article 51 del TRLOTUP per a qualsevol instrument de planejament ordinari són fonamentalment dos: d’una banda, es pretén evitar una sobreexposició de projectes que, per la seua pròpia naturalesa, requerixen un component de confidencialitat. En aquest sentit, no pot obviar-se l’evidència que la competència entre regions, i fins i tot països, per atraure aquest tipus d’inversions és molt forta, i pot fer malbé la implantació definitiva del projecte a la Comunitat Valenciana, el sotmetiment d’aquest a consulta pública o audiència als municipis afectats. Recordem que no dur a terme aquest tràmit no eximirà dels tràmits d’informació pública i audiència els ajuntaments dels instruments de planejament i gestió que porta aparellat el PTE. En aquest sentit, s’elimina l’obligació de dur a terme aquest tràmit pel que fa exclusivament a la declaració del PTE pel Consell, sense que aquesta declaració prejutge la viabilitat del projecte. D’altra banda, amb la reforma es pretén evitar moviments especulatius en relació amb el preu del sòl que s’inclou en l’actuació del PTE. Així, aquest tràmit de consulta pública prèvia pot provocar que els propietaris del sòl en qüestió apugen el preu de manera desproporcionada davant de l’expectativa de la declaració del projecte com a PTE. O fins i tot que apareguen tercers adquirents que intenten comprar el sòl als propietaris a fi de dur a terme una operació purament especulativa amb la venda d’aquest.
Per tot això s’entén que està justificada l’eliminació de l’obligació de dur a terme en qualsevol cas el tràmit de consulta pública prèvia en la tramitació dels PTE.
També es modifica l’apartat 4 de la disposició addicional 9a TRLOTUP, incloent-hi la normativa que, en matèria de simplificació administrativa, eventualment aprove el Consell, com a normativa d’aplicació a un projecte que siga declarat com a PTE. La modificació va en la línia d’aplicar totes les previsions normatives que agilitzen i simplifiquen la tramitació d’un PTE. La justificació realitzada fins al moment per a argumentar el que es referix al tràmit de consulta pública prèvia servix per a aquesta addició.
Finalment, es modifica la disposició transitòria 24a del TRLOTUP, que establix, en la regulació actual, un procediment de regularització d’activitats industrials en sòl no urbanitzable (SnU) mitjançant la tramitació d’una declaració d’interés comunitari de regularització (DICr) amb uns certs avantatges en relació a una DIC ordinària. Amb la modificació proposada, no sols podran acollir-se al procediment les activitats industrials i productives, sinó també les terciàries o de serveis. Per a això, s’establix un nou termini de regularització, de manera que els titulars d’aquestes instal·lacions podran sol·licitar una d’aquestes DIC de regularització (DICr) fins al 31 de desembre de 2025.
Aquesta reforma és necessària, en la mesura s’ha constatat que moltes de les activitats industrials que potencialment podien haver-se regularitzat no ho van fer en el termini inicialment atorgat per la Llei 1/2019, de modificació de la LOTUP original. Es vol reeditar un procediment que ha sigut satisfactori en el passat, ja que ha suposat la regularització urbanística, i posteriorment ambiental, d’activitats que pertanyen al teixit productiu, generen riquesa i creen ocupació. Per això es dona un nou termini perquè les activitats industrials i productives que van quedar fora en l’anterior procés de regularització puguen restablir la seua total legalitat, urbanística i ambiental. La reforma també suposa la inclusió de les activitats terciàries o de serveis, com a activitats susceptibles d’un procediment de regularització a través d’una DICr. La regulació original de 2019 va deixar fora del procés aquestes activitats, que també formen part del teixit productiu, generen riquesa i creen ocupació. En un sistema productiu com el valencià, fortament terciarizat, no tenia sentit deixar fora d’aquesta possibilitat de regularització a aquestes activitats. El contrari suposava un greuge, que es pretén corregir amb la present reforma.
Així doncs, els titulars d’activitats irregulars situades en SnU, industrials i productives, i terciàries o de serveis podran sol·licitar aquesta DICr fins al 31/12/25.
Respecte a les modificacions indicades és pertinent la justificació que es realitza a continuació en relació amb l’extraordinària i urgent necessitat de promulgar la modificació.
Igualment, es considera que la modificació ha de dur-se a terme mitjançant la tramitació d’un decret llei, en comptes de mitjançant la tramitació d’un projecte de llei ordinari, atesa la urgència a modificar el règim dels PTE per les raons exposades anteriorment, i que poden afectar inversions imminents a la Comunitat Valenciana de caràcter industrial, amb un alt component tecnològic i innovador.
En aquest sentit, en la línia ja expressada en la motivació dels decrets llei 1/2022 i 4/2022, del Consell, la modificació normativa que introduïx el present decret llei respon a una extraordinària i urgent necessitat derivada de l’actual situació econòmica, climàtica i geopolítica, que està afectant en gran manera a la reorientació de les polítiques econòmiques, energètiques i mediambientals dels diferents territoris de la Unió Europea, amb afeccions importants i sobrevingudes en la qualitat de vida de la ciutadania i la resiliència dels territoris. En aquest context, la Comunitat Valenciana, per la seua fragilitat climàtica, la seua dependència energètica, i la seua vocació econòmica exportadora i oberta al mercat, la fan un territori altament vulnerable a aquestes dinàmiques globals.
Des d’aquest punt de vista de canvi conjuntural però també estructural, s’estan produint processos econòmics importants i disruptius, especialment relacionats amb la indústria i les seues cadenes de proveïdors i logístiques, que estan reconfigurant antigues geografies econòmiques en favor de models de clústers més integrats, i més pròxims espacialment quant a la concentració de les diferents cadenes productives. Aquests noves pautes de localització produiran canvis en les cadenes de valor, i la seua distribució a escala mundial.
També s’estan produint processos de relocalització industrial arran de la pandèmia i les seues seqüeles com la crisi de subministrament de components o l’increment dels costos de transport. Aquestes circumstàncies estan alentint l’activitat industrial en sectors punters, i obliga a un nou disseny més local de les cadenes logístiques.
En aquest escenari econòmic tan volàtil, i en el qual la Comunitat Valenciana està emergint com un dels territoris més atractius per a la inversió internacional, és necessari millorar la regulació dels PTE contemplats en l’Estratègia territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV), eliminant per a aquests l’obligatorietat de dur a terme el tràmit de consulta pública prèvia de l’article 51 del TRLOTUP. Amb la simplificació en el tràmit administratiu d’aquests procediments s’obtindran els efectes a què s’ha fet referència anteriorment, agilitzant la declaració del mateix PTE per part del Consell.
La justificació de la reforma està donada pel fet que els PTE són instruments excepcionals per a situacions excepcionals com les derivades de la conjuntura actual.
Es tracta, doncs, de millorar la tramitació d’una de les palanques instrumentals, en matèria d’ordenació del territori, els PTE, que permeten mantindre la competitivitat del teixit productiu de la Comunitat Valenciana, evitant que inversions transformadores, i de millora de la qualitat del nostre sistema econòmic, puguen desviar-se a altres territoris per la falta de flexibilitat del nostre sistema normatiu en matèria d’ordenació del territori i urbanisme.
Respecte de la modificació de la DT 24a TRLOTUP, la justificació de l’extraordinària i urgent necessitat de modificar el seu règim, ve donada pel fet que activitats industrials i terciàries situades en SnU que no tenen totalment regularitzada la seua situació urbanística, i d’autorització ambiental, puguen veure’s clausurades o sancionades per algun òrgan inspector per aquesta circumstància, la qual cosa provocaria un irreparable dany en el teixit productiu valencià, i en les economies locals.
III
Respecte a les modificacions plantejades, l’article 44 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana preceptua que el Consell, en casos d’extraordinària i urgent necessitat, podrà dictar disposicions legislatives provisionals per mitjà de decrets llei sotmesos a debat i votació en les Corts, atenent el que s’establix en l’article 86 de la Constitució Espanyola per als decrets llei que puga dictar el Govern d’Espanya.
En aquest sentit, l’extraordinària i urgent necessitat deriva:
d’una banda, de la necessitat de complementar l’aplicació dels descomptes en el preu dels abonaments i títols multiviatge en tots els serveis públics de transport col·lectiu per carretera de competència de la Generalitat, de manera que per a les persones joves menors de 31 anys s’amplie per a tot el sistema de transport públic col·lectiu fins a aconseguir la gratuïtat durant el període de vigència de la mesura.
d’altra banda, la urgència amb la qual han d’escometre’s aquestes modificacions justifica l’adopció de la modificació operada en aquest decret llei del Consell, que es configura com l’únic instrument jurídic possible per a realitzar-les.
Aquest decret llei respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència i transparència, exigits per la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Respecte a la pròrroga de les reduccions temporals de tarifes en els serveis públics de transport competència de la Generalitat en 2024 per un període de sis mesos, es complix el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, es complixen els principis de proporcionalitat, seguretat jurídica i eficiència, i es destaca que les mesures que incorpora són congruents amb l’ordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible atesa la situació d’excepcionalitat, per contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats. Respecte de la modificació del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, es complixen els principis de necessitat i eficàcia, atés l’interés general en el qual es fonamenta la implementació d’un procediment senzill en la tramitació i posterior declaració del Consell dels PTE i per ser el decret llei l’instrument jurídic més adequat i immediat per a garantir la seua consecució. La norma complix també el principi de proporcionalitat, per contindre la regulació imprescindible per a atendre la necessitat d’establir les mesures extraordinàries que s’hi regulen. De la mateixa manera, s’ajusta al principi de seguretat jurídica, ja que és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Quant al principi d’eficiència, s’elimina l’obligatorietat d’un tràmit administratiu amb la reforma.
Quant al principi de transparència, vista la urgència per a l’aprovació d’aquesta norma, se n’exceptuen els tràmits de consulta pública i d’audiència i informació pública.
Per tot això i en virtut de les atribucions conferides per l’article 44.4 i 49.1. 15a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, previ informe favorable de l’Advocacia General de la Generalitat, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 19 de desembre de 2023,
DECRETE
CAPÍTOL I
Mesures en matèria de pròrroga de les reduccions temporals
de tarifes en els serveis públics de transport competència
de la Generalitat en 2024 per un període de sis mesos
Article 1. Objecte
Constituïx l’objecte d’aquesta norma la prolongació en el temps de les mesures de reducció temporal de les tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge establides en el Decret llei 9/2023, de 28 de juliol, del Consell, pel qual s’establixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció temporal del 50 % del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d’anada i tornada, en els serveis de transport terrestre competència de la Generalitat, per un període de sis mesos des de l’1 d’agost de 2023.
Així mateix, constituïx objecte d’aquesta norma la prolongació en el temps de les mesures de gratuïtat temporal en el transport públic establides en el Decret llei 8/2023, de 28 de juliol, del Consell, pel qual s’establixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la gratuïtat temporal per a joves menors de 31 anys en els serveis públics de transport per carretera competència de la Generalitat.
Article 2. Prolongació de les mesures de reducció temporal de les tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge
La finalització del període previst en l’article 2 del Decret llei 9/2023, de 28 de juliol, del Consell, es produirà el 31 de juliol de 2024. Aquesta data serà presa com a referència per a la determinació, des de l’1 de febrer de 2024, de les referències temporals disposades en la resta de l’esmentada norma.
En tot cas, els concessionaris dels serveis públics de transport interurbà per carretera hauran de continuar complint fins al 31 de juliol de 2024 les obligacions que s’establixen en el Decret llei 9/2023, de 28 de juliol, del Consell. La falta de compliment d’aquestes obligacions podrà comportar la pèrdua del dret a la percepció de les compensacions establides en l’article 5 d’aquest decret llei.
Article 3. Prolongació de les mesures de gratuïtat temporal per a persones joves
La finalització del període previst en l’article 2 del Decret llei 8/2023, de 28 de juliol, del Consell, es produirà el 30 de juny de 2024. Aquesta data serà presa com a referència per a la determinació, des de l’1 de gener de 2024, del que es disposa en la resta dels articles de l’esmentada norma.
En tot cas, els concessionaris dels serveis públics de transport interurbà per carretera hauran de continuar complint fins al 30 de juny de 2024 les obligacions que s’establixen en el Decret llei 8/2023, de 28 de juliol, del Consell. La falta de compliment d’aquestes obligacions podrà comportar la pèrdua del dret a la percepció de les compensacions establides en l’article 5 d’aquest Decret llei.
Article 4. Finançament
Les indemnitzacions als operadors de transport que es generen per l’aplicació del que es disposa en aquesta norma es finançaran amb càrrec a l’aplicació pressupostària G01080303.513B.2, per a la qual cosa hauran d’habilitar-se les modificacions pressupostàries que corresponguen.
Les necessitats de l’Autoritat de Transport Metropolità de València que es generen per aplicació del que es disposa en aquesta norma es finançaran amb càrrec a les transferències a favor d’ATMV en la línia X0027, aplicació pressupostària G01080303.513B.4, per a la qual cosa hauran d’habilitar-se les modificacions pressupostàries que corresponga.
Les necessitats de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana que es generen per aplicació del que es disposa en aquesta norma es finançaran amb càrrec a les transferències a favor d’FGV en la línia X0031, aplicació pressupostària G01080303.513B.4, per a la qual cosa hauran d’habilitar-se les modificacions pressupostàries que corresponguen.
Article 5. Compensació als concessionaris dels serveis públics de transport interurbà per carretera
1. La Generalitat haurà de compensar, amb caràcter indemnitzatori, els concessionaris de transport públic regular de viatgers per carretera d’ús general, qualsevol que siga la situació administrativa de la concessió, que efectivament apliquen les mesures establides en el present decret llei, pels menors ingressos obtinguts durant els mesos en què s’apliquen, els costos d’implementació de la mesura i els costos financers en els quals puguen haver incorregut, en els termes i condicions disposats en l’article 6 i la disposició addicional segona del Decret llei 8/2023, de 28 de juliol, del Consell, en relació amb la gratuïtat temporal per a persones joves, així com en l’article 6 i la disposició addicional segona del Decret llei 9/2023, de 28 de juliol, del Consell, en relació amb la reducció temporal del 50 % de les tarifes d’abonaments de transport i títols multiviatge.
2. A aquest efecte, mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transport es determinarà l’obertura i el termini per a la presentació dels certificats per a cada mesura prevista en el present decret llei, termini que haurà d’acabar abans que finalitze el mes de setembre de 2024, i posarà a la disposició dels concessionaris els models que contindran les dades que sostenen el certificat de la reducció d’ingressos.
CAPÍTOL II
Modificació del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat per Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell
Article 6. Modificació de l’article 51.3.c del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge (TRLOTUP)
Queda redactat de la manera següent:
«3. No serà necessari efectuar la consulta prèvia en els casos següents:
( )
c) Quan concórreguen greus raons d’interés públic que ho justifiquen. En particular, en la tramitació dels projectes territorials estratègics, el Consell decidirà, en cada cas, si es du a terme o no aquesta consulta prèvia.»
Article 7. Modificació de l’apartat 4 de la disposició addicional 9a del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge (TRLOTUP)
Queda redactat de la manera següent:
«4. El procediment per a la declaració d’un àmbit estratègic per a les activitats econòmiques en el territori o d’un projecte territorial estratègic per a indústries d’alt component tecnològic i innovador s’iniciarà a instàncies de la conselleria amb competència per raó de la matèria, que haurà de presentar davant de la conselleria competent en matèria d’ordenació de territori una descripció succinta amb indicació de les dades més rellevants i, especialment, l’impacte sobre la renda, l’ocupació de qualitat i l’estructura productiva. Rebuda la documentació se sotmetrà a consulta pública en els termes previstos en l’article 51 del present text refós i es donarà audiència als municipis afectats. Finalitzat el termini de consultes, la conselleria competent en matèria d’ordenació del territori emetrà informe d’adequació i compatibilitat amb els objectius, principis i criteris de l’Estratègia territorial de la Comunitat Valenciana. En cas de ser favorable, la conselleria competent en matèria d’ordenació del territori elevarà la proposta perquè siga declarada pel Consell, que, si és el cas, podrà declarar el seu interés públic i l’acolliment als règims preferents quant a la seua tramitació, avantatges fiscals, exempcions de càrregues urbanístiques i altres, previstes en la legislació vigent inclosa la normativa en matèria de simplificació administrativa. Així mateix, l’acord del Consell podrà designar, en cada cas, els òrgans responsables de l’elaboració, tramitació, aprovació, gestió i seguiment dels àmbits estratègics per a les activitats econòmiques en el territori o dels projectes territorials estratègics per a indústries d’alt component tecnològic i innovador, i dels restants instruments de gestió i edificació.»
Article 8. Modificació de la disposició transitòria 24a del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge (TRLOTUP)
Queda redactat de la manera següent:
«1. Les activitats industrials, productives, i terciàries o de serveis existents i en funcionament sobre sòl no urbanitzable, a l’entrada en vigor de les lleis de la Generalitat Valenciana 5 i 6 de 2014, que no s’ajusten al que es disposa en aquests, hauran d’obtindre l’autorització ambiental i de funcionament exigida per la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d’activitats a la Comunitat Valenciana. Únicament a aquest efecte, podran obtindre autorització urbanística mitjançant l’atorgament d’una declaració d’interés comunitari de regularització, segons el que es disposa en la present disposició i en el que no s’hi preveu, en el règim de les DIC previstes en aquest text refós. Serà possible la regularització especial sempre que es complisquen les circumstàncies i condicions següents:
a) La improcedència d’adoptar qualssevol mesures de protecció i restabliment de la legalitat urbanística respecte de les edificacions.
b) Es podran admetre obres de reforma i de millora i ampliació d’activitat, sempre que la nova obra o activitat no accentue la inadequació al planejament vigent. Es permetran ampliacions necessàries per a complir les exigències derivades de les normatives ambientals sempre que no superen el 20 % de la superfície ocupada o de l’edificabilitat que es trobe ja construïda i en ús. Aquests límits no podran ser superats mitjançant la successiva obtenció d’altres declaracions d’interés comunitari.
c) Que es dote de l’adequada connexió amb el sistema viari, així com suficiència de proveïment, sanejament i depuració d’aigües.
d) Es requerirà, d’acord amb l’article 203, paràgrafs 3 i 4, un estudi d’integració paisatgístic i no podran autoritzar-se edificacions o usos incompatibles amb els informes en matèria de patrimoni cultural o els documents ambientals que resulten exigibles d’acord amb la normativa sectorial.
2. En l’atorgament d’aquestes DIC es podrà eximir del compliment de:
a) La superfície mínima de la parcel·la sobre la qual s’assenta l’activitat i ocupació màxima d’aquesta parcel·la.
b) Que el tipus d’activitat que s’exercix siga de les previstes en els apartats 1r, 2n i 3r de la lletra e de l’article 211.1.
c) Acreditar la necessitat d’implantar l’activitat en el sòl no urbanitzable que exigix l’article 220.
3. No podran atorgar-se aquestes declaracions d’interés comunitari quan la consolidació de l’activitat en sòl no urbanitzat resulte incompatible amb un desenvolupament territorial del municipi, d’acord amb els principis d’aquest text refós i de l’estratègia territorial valenciana, per afectar valors ambientals o paisatgístics, per ser incompatible amb afeccions territorials, per la seua proximitat a zones residencials o possibles usos residencials futurs o per dificultar la implantació d’infraestructures.
4. Qui tinga la titularitat d’aquestes activitats únicament podrà sol·licitar la declaració d’interés comunitari de regularització, juntament amb la documentació necessària, fins al 31 de desembre de 2025. La paralització de l’expedient per causes imputables al sol·licitant implicarà la caducitat de l’expedient. La no obtenció de l’autorització ambiental exigida per la Llei 6/2014 en el termini de tres anys després de l’obtenció de la DIC, per causes imputables a la propietat, implicarà la caducitat d’aquesta, amb tots els efectes previstos en el present text refós.
5. Les indústries i activitats que estiguen situades en unitats d’execució en sòl urbà o en sectors de sòl urbanitzable podran regularitzar-se:
a) Bé executant les previsions del planejament, podent efectuar, si és necessari, modificacions de l’ordenació detallada per a subdividir la unitat o unitats d’execució inicialment previstes.
b) Bé classificant el sòl com a no urbanitzable i seguir el procés dels paràgrafs anteriors. La desclassificació del sòl serà en tot cas una decisió administrativa adoptada en funció dels interessos generals que haurà d’estar aprovada en el termini de tres anys des de la publicació d’aquesta disposició. Amb l’aprovació de la desclassificació del sòl començara a comptar el termini de dos anys per a dur a terme la regularització, comptadors des de la mateixa data de la desclassificació.»
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Mesures de reducció temporal de tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge emesos per l’Autoritat de Transport Metropolità de València
1. Es disposa la vigència fins al 31 de juliol de 2024 de la reducció temporal del 50 % de les tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge, establida en la Resolució d’11 de juliol de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV), per la qual es modifica la Resolució de 2 de març de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual s’aproven les tarifes i títols de transport de coordinació o d’integració i d’altres títols propietat de l’Autoritat de Transport Metropolità de València.
2. Els títols de transport adquirits dins del període de vigència d’aquesta reducció temporal de tarifes seran susceptibles d’utilització fins al 31 d’agost de 2024.
3. Entre l’1 de setembre i el 31 de desembre de 2024, els títols no consumits, adquirits amb la reducció temporal de tarifa prevista en aquesta disposició, podran canviar-se per idèntic títol conformement a la tarifa que estiga vigent, abonant la diferència que corresponga.
4. Les persones que hagen obtingut el títol amb un descompte del 50 % amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquest decret llei podran continuar utilitzant aquest títol durant la seua vigència.
5. L’enviament a domicili dels suports personalitzats dels títols de coordinació o integració propietat d’ATMV que se sol·liciten fins al 31 de juliol de 2024 serà objecte de gratuïtat o reducció total del preu.
Segona. Mesures de gratuïtat temporal per a persones joves establides en els títols d’integració emesos per l’Autoritat de Transport Metropolità de València
1. Es disposa la gratuïtat temporal per a persones joves menors de 31 anys entre l’1 de gener i el 30 de juny de 2024 en els termes i condicions que disposa la Resolució d’11 de juliol de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual es modifica la Resolució de 28 de desembre de 2022, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual s’acorda la gratuïtat o reducció total temporal del preu de venda al públic del títol SUMA Temporalitat, propietat d’ATMV i es modifiquen les seues condicions d’ús per a joves.
2. S’informarà les persones usuàries per xarxes socials i via web sobre el procediment per a la reactivació o substitució dels abonaments temporals de transport gratuïts que haja expedit amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquest decret llei i, si és el cas, dels terminis i llocs per a dur-lo a terme.
Tercera. Mesures de reducció temporal de tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge propis d’FGV per a viatjar per la xarxa de Metrovalencia
1. Es disposa la vigència fins al 31 de juliol de 2024 de la reducció temporal del 50 % de les tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge, establida en la Resolució d’11 de juliol de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual es modifica la Resolució de 23 de gener de 2023, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual es modifica la Resolució de 28 de desembre de 2022, de la presidenta del Consell d’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità de València, per la qual s’autoritza la reducció parcial temporal del preu de venda al públic de determinats títols propis d’FGV per a viatjar per la xarxa de Metrovalencia.
2. Quan es tracte de títols de transport de vigència anual s’arbitraran els mecanismes que permeten l’aplicació d’aquesta reducció proporcionalment al període de convivència de la vigència del títol de què es tracte dins del període de l’1 de febrer fins al 31 de juliol de 2024.
3. Els títols adquirits dins del període de vigència d’aquesta reducció temporal de tarifes seran susceptibles d’utilització fins al 31 d’agost de 2024, excepte el títol Tuin, que veurà actualitzat el saldo en euros consumit per viatge a partir de l’1 d’agost de 2024.
4. Entre l’1 de setembre i el 31 de desembre de 2024, els títols diferents del títol Tuin no consumits, adquirits amb la reducció temporal de tarifa prevista en aquesta disposició, podran canviar-se per altres títols propis de Metrovalencia, abonant la diferència que corresponga.
Quarta. Mesures de reducció temporal de les tarifes dels títols integrats de transport del sistema TAM d’Alacant i el transport metropolità de Castelló, així com dels títols propis de la xarxa del TRAM d’Alacant
1. Es disposa la vigència fins al 31 de juliol de 2024 de la reducció temporal del 50 % de les tarifes dels abonaments de transport i títols multiviatge, establida en la Resolució de 14 de juliol de 2023, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, relativa a la reducció temporal del 50 % de les tarifes dels títols integrats de transport del sistema TAM d’Alacant i el transport metropolità de Castelló, així com dels títols de transport propis de la xarxa del TRAM d’Alacant, a l’empara del que es preveu en el Reial decret llei 5/2023.
2. Els títols de transport adquirits dins del període de vigència d’aquesta reducció temporal de tarifes seran susceptibles d’utilització fins al 31 d’agost de 2024.
3. Entre l’1 de setembre i el 31 de desembre de 2024, els títols no consumits, adquirits amb la reducció temporal de tarifa prevista en aquesta disposició, podran canviar-se per idèntic títol conformement a la tarifa que estiga vigent, abonant la diferència que corresponga.
4. Les persones que hagen obtingut el títol amb un descompte del 50 % amb anterioritat a l’entrada en vigor de la present resolució podran continuar utilitzant aquest títol durant la vigència d’aquesta.
5. Per als títols propis d’FGV en la xarxa del TRAM d’Alacant Gent Major Anual i Mobilitat Anual s’arbitraran els mecanismes que permeten l’aplicació de les reduccions de tarifes del 50 % proporcionalment al període de convivència de la vigència del títol de què es tracte dins del període de l’1 de febrer fins al 31 de juliol de 2024.
Quinta. Mesures de gratuïtat temporal per a les persones joves en els serveis de transport públic en el TRAM de Castelló i en la xarxa del TRAM d’Alacant
1. Es disposa la gratuïtat temporal per a persones joves menors de 31 anys, entre l’1 de gener i el 30 de juny de 2024 en els termes i condicions que disposa la Resolució de 14 de juliol de 2023, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual s’acorda la gratuïtat temporal per als joves entre l’1 d’agost i el 31 de desembre de 2023 dels serveis de transport públic en el TRAM de Castelló i la xarxa del TRAM d’Alacant.
2. S’informarà les persones usuàries per xarxes socials i via web, sobre el procediment per a la reactivació o substitució dels abonaments temporals de transport gratuïts que haja expedit amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquest decret llei i, si és el cas, dels terminis i llocs per a dur-lo a terme.
Sisena. Increment d’expedicions en els serveis públics de transport per carretera
Els concessionaris dels serveis públics de transport per carretera competència de la Generalitat, de conformitat amb el que s’establix l’article 93 del Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei d’ordenació dels transports terrestres, ajustaran la seua oferta de servei a fi d’atendre els increments de demanda que es produïsquen per l’aplicació de les mesures temporals previstes en aquest decret llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari, aplicable al que es preveu en el capítol I d’aquest decret llei
El Consell podrà dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament, execució i compliment del que es disposa en el present decret llei. Així mateix, la persona titular de la conselleria competent en matèria de transports podrà dictar tots els actes i disposicions reglamentàries que siguen necessaris en aquells supòsits en els quals aquest decret llei atribuïx expressament la competència a la conselleria, conforme amb la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.
Igualment, el Consell podrà adaptar les quanties previstes en el present decret llei tenint en compte la contribució real que l’Administració de l’Estat duga a terme en desplegament de la seua política de transport. En tot cas, aquesta adaptació no podrà implicar un increment de les quanties compromeses en aquest decret llei.
Segona. Finalització anticipada de les mesures de reducció temporal de les tarifes en els serveis públics de transport, aplicable al que es preveu en el capítol I d’aquest decret llei
La persona titular de la conselleria competent en matèria de transport, mitjançant resolució motivada, podrà dictar la finalització anticipada de les reduccions temporals de tarifes en els serveis públics de transport de competència de la Generalitat, previstes en aquest decret llei.
Tercera. Entrada en vigor
El present decret llei entrarà en vigor l’endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 19 de desembre de 2023
El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT
La consellera de Medi Ambient,
Aigua, Infraestructures i Territori,
SALOMÉ PRADAS TEN