Fondo de Cooperación municipal COMUNIDAD VALENCIANA

DECRET 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de cooperació municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana.

(DOGV de 01.10.2020)
La Generalitat té atribuïda la competència exclusiva en matèria de turisme, en el seu àmbit territorial, en l’article 49.1.12a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, i la competència exclusiva en matèria de règim local, en l’article 49.1.8a d’aquest.

L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l’apartat 3 de l’article 64, estableix que per a potenciar l’autonomia local sobre la base del principi de subsidiarietat, per llei de les Corts, es crearà el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana amb els mateixos criteris que el fons estatal.

En compliment d’aquest mandat estatutari, en l’article 201 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, es crea formalment el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana. Aquest precepte disposa que seran beneficiaris del Fons tots els municipis de la Comunitat Valenciana i prescriu que a través d’aquest es finançaran serveis, infraestructures i equipaments bàsics dels municipis de la Comunitat Valenciana, i s’establiran les seues dotacions en cada llei de pressupostos de la Generalitat. S’indica finalment que per reglament es desenvoluparà la participació dels municipis en les dotacions del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana.

Mitjançant el Decret 51/2017, de 7 d’abril, del Consell, es va regular el Fons de Cooperació Municipal Incondicionat de la Comunitat Valenciana, amb la pretensió d’establir un sistema de finançament estable i amb vocació de permanència per als municipis que presten serveis públics essencials des de la proximitat, amb la finalitat de garantir la cobertura de les necessitats bàsiques de la ciutadania en el marc de les seues competències, resultant l’instrument més adequat per a garantir la seua consecució.

No obstant això, d’altra banda, resulta necessari que en el sistema de finançament de les corporacions locals s’incorpore un component que tinga en consideració els municipis que adquirisquen la condició de municipis turístics de la Comunitat Valenciana, que es troben des de fa dècades amb el problema d’haver d’assumir serveis pels quals no reben un finançament concret, en tindre una població flotant no comptabilitzada a l’efecte de l’assignació pressupostària per part d’altres administracions.

A la vista de l’exposat, la política de la Generalitat s’inscriu, doncs, en la línia de foment i cooperació amb les corporacions municipals del nostre àmbit territorial, tenint en compte el paper que exerceixen els municipis en la prestació de serveis i obres públiques dirigides a tota la ciutadania, també a les persones visitants i turistes, resultant necessari col·laborar amb els ajuntaments dels municipis turístics per a dotar-los de recursos suficients perquè la població no resident no pose en risc la seua suficiència financera, i puguen disposar de la dotació adequada per a la prestació dels serveis locals a persones residents i turistes i implementar les mesures necessàries per a compensar els efectes en el municipi i el seu desenvolupament sostenible en coordinació amb la Generalitat, com a administració més pròxima a la ciutadania.

Per a la consecució de l’anterior objectiu és necessari que es dote el Fons de Cooperació Municipal de suficient consignació econòmica mitjançant la creació d’una línia específica per als municipis turístics de la Comunitat Valenciana, caracteritzada també per la seua naturalesa incondicionada i no finalista, i resulta, per tant, exclosa la seua regulació de l’aplicació del règim de subvencions, conforme al que es preveu en l’article 2.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

En desenvolupament de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, pel Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, es va regular l’Estatut del Municipi Turístic de la Comunitat Valenciana amb la finalitat de promoure la qualitat en la prestació dels serveis municipals al conjunt de la població turística, contribuint a un turisme sostenible i inclusiu, amb fonament en el principi d’hospitalitat i en els compromisos que deriven del Codi Ètic del Turisme Valencià.

El reconeixement de la condició de Municipi Turístic es basa, d’una banda, en el compliment d’indicadors i criteris com la població turística; el nombre de places d’allotjament turístic i de places de segona residència; l’existència, dins del seu territori, d’algun recurs turístic de primer ordre, o l’acreditació que l’activitat turística representa la base de la seua economia o, com a mínim, una part important d’aquesta. I, d’una altra, en el compliment d’una sèrie d’obligacions per a la qual cosa l’administració autonòmica ha de promoure el marc incentivador que resulte necessari per a fomentar la promoció i el desenvolupament de projectes encaminats al compliment d’aquestes obligacions.

La consideració de Municipi Turístic atorga el dret d’accedir a vies de finançament específiques per a compensar l’esforç financer, motivat per l’activitat turística, tant en la prestació de serveis com en inversió en infraestructures.

La Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2020, estableix una línia pressupostària denominada Fons de Cooperació Municipis Turístics dins del pressupost de Turisme Comunitat Valenciana, que serà la que finance aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal.

El decret s’estructura en huit articles, dues disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

Aquesta norma s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret es justifica per raons d’interés general, ja que, tal com s’ha indicat anteriorment, pretén incorporar el criteri de la despesa extraordinària que es veuen obligats a suportar els municipis per la seua activitat turística en un sistema de finançament estable.

Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats de finançament dels ajuntaments dels municipis turístics de la Comunitat Valenciana així reconeguts per la Generalitat, sense que comporte mesures restrictives de drets ni impose obligacions a les entitats destinatàries.

Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut d’aquest decret és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, i pretén generar en l’àmbit del finançament local un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, el compliment de les obligacions que assumeixen els municipis turístics.

En aplicació del principi de transparència, s’han definit clarament els objectius d’aquesta norma i la seua justificació, i s’ha possibilitat la participació activa de les entitats destinatàries en la seua elaboració. Finalment, en aplicació del principi d’eficiència, aquest decret no comporta cap tipus de càrregues administratives innecessàries o accessòries.

En definitiva, amb aquest decret es pretén l’efectiva consecució dels principis d’autonomia i suficiència financera contemplats en la Constitució, dotant els municipis de recursos financers suficients per a promoure la qualitat en la prestació de serveis municipals al conjunt de la població resident i turística, contribuint a un turisme sostenible i inclusiu, amb fonament en el principi d’hospitalitat i en els compromisos que deriven del Codi Ètic del Turisme Valencià.

Igualment, aquest decret implica, a l’efecte del que s’estableix en la legislació en matèria d’estabilitat pressupostària, un canvi normatiu que comporta un augment permanent de la recaptació dels municipis afectats.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l’Administració de la Generalitat per a 2020.

En virtut de l’anterior, d’acord amb l’article 28.c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del president de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 25 de setembre de 2020,

DECRETE

Article 1. Objecte

L’objecte d’aquest decret és regular la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per als municipis reconeguts com a turístics de la Comunitat Valenciana, establert en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i en la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, i de manera expressa per a la línia que anualment s’incloga amb aquest objecte en les lleis de pressupostos de la Generalitat.

Article 2. Finalitats i principis

La línia específica del Fons de Cooperació Municipal per als Municipis Turístics té per objecte compensar la despesa addicional que suporten aquests municipis per la prestació de serveis a població no resident, tant en el cost de la prestació de serveis com per l’impacte d’aquesta en el desenvolupament sostenible del municipi, com a criteri d’assignació complementari del Fons de Cooperació Municipal per a garantir la suficiència financera dels municipis de la Comunitat Valenciana afectats, i potenciar la seua autonomia local sobre la base del principi de subsidiarietat, finançant globalment la seua activitat a fi que puguen disposar de la dotació adequada per a la prestació dels serveis locals.

Aquesta línia es basa en els principis d’objectivitat, transparència, publicitat i equitat, i constitueix un factor d’articulació, equilibri i cohesió territorial.

Article 3. Naturalesa

1. La línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana té naturalesa incondicionada i no finalista.

2. Les aportacions de la Generalitat als municipis reconeguts com a turístics tenen el caràcter de transferències a fi de finançar globalment les activitats i serveis que els corresponguen en virtut de les competències que hagen assumit segons la legislació vigent, i són complementàries i compatibles amb la percepció de les aportacions de la línia general del Fons de Cooperació Municipal i la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a la Lluita contra el Despoblament dels Municipis de la Comunitat Valenciana, així com amb les ajudes de concurrència competitiva, directes o nominatives per a entitats locals de Turisme Comunitat Valenciana.

3. Aquestes transferències formen part i estan vinculades al sistema de finançament autonòmic de les corporacions locals valencianes, sense que en cap cas tinguen naturalesa de subvenció.

Article 4. Beneficiaris

Són beneficiaris de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana aquells municipis que complisquen amb els requisits de l’article 5 del Decret 51/2017, de 7 d’abril, del Consell, pel qual es regula el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana i a més, complisquen els següents requisits:

a) Se’ls reconega la condició de Municipi Turístic en aplicació de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat, i del Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, de regulació de l’estatut del municipi turístic de la Comunitat Valenciana.

b) Alternativament, tinguen reconeguda la condició de Municipi Turístic conforme a la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana, durant el període transitori establit en la disposició transitòria segona d’aquest decret.

c) Mantinguen el reconeixement de Municipi Turístic a 1 de gener de cada any en què s’atorga i assigna la quantia que correspon a cadascun d’aqueixos municipis.

Article 5. Dotació

1. La dotació anual d’aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana estarà determinada pel crèdit pressupostari que es consigne en l’entitat de dret públic de la Generalitat, Turisme Comunitat Valenciana, concretament per a aquesta línia específica en les corresponents lleis anuals de pressupostos de la Generalitat.

2. Correspon a l’òrgan directiu amb competència en matèria de turisme realitzar totes les actuacions necessàries per a la seua correcta gestió i distribució.

Article 6. Distribució de la quantia anual

1. El procediment per a l’assignació anual de la quantia pressupostada corresponent a cada entitat beneficiària s’iniciarà d’ofici per la persona titular de l’òrgan amb competències en matèria de turisme, a la qual correspondrà emetre la proposta de resolució d’adjudicació de conformitat amb les regles de distribució contingudes en aquest article, previ coneixement per la Comissió de Seguiment prevista en el Decret 51/2017, de 7 d’abril, del Consell, pel qual es regula el Fons de Cooperació Municipal Incondicionat de la Comunitat Valenciana. En aquesta proposta de resolució s’establirà el procediment de pagament d’aquestes quanties. La resolució correspondrà a la persona titular del departament amb competències en matèria d’administració local.

2. La quantia pressupostada per als municipis turístics es distribuirà aplicant les següents regles:

a) S’assignarà una quantitat fixa per cadascun dels municipis turístics que tinguen reconeguda aqueixa condició. L’import total distribuït mitjançant aquest criteri no podrà superar el cinquanta per cent de la quantitat pressupostada per a aquesta línia.

b) L’import restant del Fons es distribuirà per a cada municipi turístic en funció del seu nombre total de places en allotjaments reglats segons la informació disponible a 1 de gener de cada any en el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana, registre administratiu dependent del departament del Consell que tinga atribuïda la competència en matèria de turisme, ponderades pels següents coeficients correctors aplicables a cadascun dels diferents trams poblacionals:

1. D’1 a 500 4,50

2. De 501 a 1.000 3,50

3. De 1.001 a 2.000 3,00

4. De 2.001 a 5.000 2,00

5. De 5.001 a 20.000 1,00

6. De 20.001 a 50.000 0,90

7. De 50.001 a 100.000 0,80

8. Més de 100.000 0,75

c) La resolució anual podrà determinar un import màxim per municipi sobre el resultat de l’aplicació de les dues regles anteriors.

Article 7. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les corporacions municipals beneficiàries de les aportacions d’aquesta línia del Fons de Cooperació Municipal estan obligades, a més de a les obligacions generals que els puguen afectar i a les obligacions derivades del seu reconeixement de Municipi Turístic, a:

a) Facilitar tota la informació que els siga requerida per la Sindicatura de Comptes.

b) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i seguiment de l’aplicació dels fons que estime pertinent la persona titular de la direcció general amb competències en administració local o la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de turisme.

c) Presentar una memòria d’actuació, amb indicació de les activitats realitzades, dels serveis prestats i dels resultats obtinguts.

Article 8. Adhesió de les diputacions provincials

1. Les diputacions de Castelló, València i Alacant, com a entitats locals de la Comunitat Valenciana, en l’exercici de les seues competències de vertebració del territori previstes en l’article 50 de la Llei de règim local de la Comunitat Valenciana, podran participar a través dels seus pressupostos anuals, o dels pressupostos dels organismes públics dependents d’aquestes, en aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana, regulat en l’article 64.3 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, mitjançant les aportacions dineràries previstes en l’article 2.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Les diputacions provincials que s’adherisquen a la participació en aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal, podran destinar la seua assignació pressupostària als municipis de la seua província que complisquen els requisits recollits en l’article 4 d’aquest decret, distribuint per província la mateixa quantia que la Generalitat, i utilitzant bé les mateixes regles de distribució que les regulades en aquest decret i sota el mateix règim de transferències incondicionades, o bé adoptant el seu propi règim jurídic i regles de distribució atesos els principis d’objectivitat i equitat.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Incidència pressupostària

L’aplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en turisme i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials d’aquest.

Segona. Canvi normatiu a l’efecte d’estabilitat pressupostària

A l’efecte del que s’estableix en l’apartat 4 de l’article 12 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i de la resta de legislació en matèria d’estabilitat pressupostària, aquest decret suposa un canvi normatiu que comporta un augment permanent de la recaptació de les corporacions municipals afectades.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Municipis turístics amb platges marítimes i continentals.

Únicament per a l’exercici 2020, a més de les regles contingudes en l’article 6.2 d’aquest decret, s’inclou la següent regla de distribució:

Fins a un 40 per cent a distribuir per cada municipi en funció dels quilòmetres de platja amb què compte segons el que s’estableix en el Catàleg de Platges de la Comunitat Valenciana aprovat en el Decret 58/2018, de 4 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Pla d’Acció Territorial de la Infraestructura Verda del Litoral de la Comunitat Valenciana i el Catàleg de Platges de la Comunitat Valenciana, o document similar per a les continentals.

Segona. Municipis turístics declarats conforme a la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana

Els municipis turístics declarats conforme a la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana, podran acollir-se a la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana durant el període transitori establert en la disposició transitòria primera del Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, de regulació de l’estatut del municipi turístic de la Comunitat Valenciana. Transcorregut aquest termini, aquells municipis que pretenguen acollir-se a aquesta línia específica hauran de tindre reconeguda la condició de municipi turístic conforme al que s’estableix en aquest decret.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que es disposa en aquest decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Desenvolupament reglamentari

Es faculta la persona titular del departament que tinga atribuïdes les competències en turisme per a dictar totes les disposicions que requerisquen el desenvolupament i execució d’aquest decret.

Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 25 de setembre de 2020.

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

0 comentarios

Dejar un comentario

¿Quieres unirte a la conversación?
Siéntete libre de contribuir!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.