Regulación impuestos en COMUNIDAD VALENCIANA
LEI 6/2023, de 22 de novembre, de la Generalitat, de modificació de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, pel que fa a l’Impost de Successions i Donacions
Estos Documentos, con los que puedan modificar o acompañar y su texto íntegro, se han incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que Les Corts han aprovat i jo, d’acord amb el que establixen la Constitució i l’Estatut d’Autonomia, en nom del rei, promulgue la Llei següent:
PREÀMBUL
D’acord amb l’article 19, apartat dos, lletra c, de la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes, i l’article 48 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d’autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, les comunitats autònomes, en relació amb l’Impost sobre Successions i Donacions, poden assumir competències normatives sobre les deduccions i bonificacions de la quota. Fent ús d’aquesta facultat, l’article 12 bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, estableix bonificacions sobre la part de la quota tributària de l’Impost sobre Successions i Donacions que proporcionalment corresponga als béns i drets declarats pel subjecte passiu.
Durant molts anys l’aplicació de l’Impost de Successions en la Comunitat Valenciana va tindre un impacte mínim per a la ciutadania, amb deduccions en la quota del 99 per cent per als ascendents, descendents i cònjuges de la persona morta. En els anys més durs de la crisi econòmica va ser necessari reduir aqueix percentatge de bonificació al 75 per cent, i més recentment, a partir de l’any 2017, s’ha tractat de maximitzar la finalitat recaptatòria de l’impost reduint encara més les deduccions aplicables. Així, en aquests moments, en la Comunitat Valenciana, la bonificació de la quota tributària és, amb caràcter general, del 50 per cent, llevat que es tracte de fills i filles menors de 21 anys o de persones amb determinat grau de discapacitat física, sensorial o psíquica i, en aquests casos, la bonificació arriba al 75 per cent.
Al costat d’això, l’eficiència econòmica de l’Impost de Successions ha sigut qüestionada per entendre que condiciona o limita el comportament de les persones contribuents en qüestions com l’estalvi o la inversió en determinats actius patrimonials, al que cal afegir que es tracta d’un impost que grava la transmissió de patrimoni i rendes que ja han tributat abans conforme a la seua naturalesa. A més, l’impost s’exigeix en circumstàncies doloroses per la pèrdua d’algun familiar, i a això s’afigen altres tributs, taxes i despeses protocol·làries per la transferència de la propietat.
L’aplicació de l’Impost de Successions suposa, en un bon nombre de casos, un perjudici econòmic molt greu per a moltes famílies, que han de fer front al pagament d’aquest tribut sense que l’herència supose cap benefici econòmic ni cap increment real en el patrimoni de la persona hereua i, de fet, la impossibilitat de fer front a l’import econòmic de l’impost aboca a moltes persones a haver de renunciar a la seua herència.
Enfront de l’onerós de l’Impost de Successions per a les famílies, es troba l’escassa incidència sobre el total d’ingressos públics, que suposa a penes un 1 per cent dels ingressos previstos en el pressupost de la Generalitat. El mateix ocorre amb el gravamen sobre les donacions, que a penes suposa el 0,1 per cent dels ingressos públics, i sobre el qual no existeix cap mena de bonificació en la quota tributària que han de pagar els valencians i les valencianes.
Tots els motius anteriors recomanen la modificació de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, per a augmentar els incentius existents per a aquells actes gravats realitzats en el si del nucli familiar. A aquest efecte, s’aprova una bonificació del 99 per cent de la quota tributària en les adquisicions mortis causa i percepcions de quantitats obtingudes pels beneficiaris d’assegurances de vida que s’afigen al cabal hereditari efectuades per parents del causant pertanyents als grups I i II de l’article 20.2.a de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’Impost sobre Successions i Donacions. En segon lloc, s’introdueix un benefici similar per a les adquisicions per donació o altres actes lucratius inter vivos celebrades en favor del cònjuge, pares, adoptants, fills o adoptats del donant, simplificant-se l’actual regulació de les reduccions associades al parentiu i incorporant com a beneficiaris als cònjuges del donant.
Sent aquest un compromís del Consell àmpliament anticipat, s’ha establit que la mesura beneficie aquells fets imposables produïts des del dia 28 de maig de 2023. Per tractar-se d’una norma favorable per a la generalitat dels contribuents, aquesta mesura no conculca els principis constitucionals d’irretroactivitat o seguretat jurídica. No obstant això, fa recomanable procedir a la tramitació urgent d’aquest projecte de la llei amb la finalitat de permetre a les persones contribuents gaudir al més prompte possible del benefici fiscal sense que això genere un augment en els costos de gestió de l’impost.
Aquesta disposició es compon de dos articles i una disposició final única. L’article primer modifica l’article 10 bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, que regula les reduccions per al càlcul de la base liquidable de l’Impost de Successions i Donacions en les transmissions inter vivos. L’article segon modifica l’article 12 bis de la referida llei, que preveu la bonificació de la quota tributària de l’Impost de Successions i Donacions. La disposició final única regula l’entrada en vigor de la norma.
Aquesta norma s’adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, als quals ha de subjectar-se l’exercici de la iniciativa legislativa, de conformitat amb el que es disposa en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Per respondre a motius d’interés públic prou justificats, aquesta és una norma que s’ajusta al principi de necessitat. L’aplicació conjunta de reduccions en la base imposable i de bonificacions sobre la quota és la solució tècnicament més eficaç per a suprimir la càrrega tributària derivada de l’impost. El seu contingut conté la regulació imprescindible per a la consecució dels seus fins i simplifica la regulació existent, augmentant amb això la seguretat jurídica de les persones contribuents. Finalment, en matèria de transparència s’han definit clarament els objectius d’aquesta norma i la seua justificació, i s’ha possibilitat la participació activa de les persones i associacions representatives d’interessos que es puguen veure afectades.
Aquesta llei es dicta en l’exercici de les potestats normatives en relació amb els tributs cedits per l’Estat, d’acord amb el que es disposa en els articles 156.1 i 157.1 de la Constitució Espanyola i en relació amb els articles 10.3, 11 i 17.c de la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes, i l’article 48.1 de la Llei 22/2009, de 18 desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d’autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries.
Article 1
Amb efectes per als fets imposables meritats a partir del dia 28 de maig de 2023, es modifiquen els números 1.r i 2.n de l’article 10 bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, que passarà a tindre la següent redacció:
«Article 10 bis. Reduccions en transmissions inter vivos.
Per al càlcul de la base liquidable de l’Impost sobre Successions i Donacions, en les transmissions inter vivos resultaran aplicables a la base imposable les reduccions següents per circumstàncies pròpies de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de l’aplicació de les reduccions que preveuen els apartats 6 i 7 de l’article 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’Impost sobre Successions i Donacions, i de les altres reduccions regulades en les lleis especials:
1.º La que corresponga de les següents:
Adquisicions per fills o adoptats menors de 21 anys: 100.000 euros, més 8.000 euros per cada any menys de 21 que tinga el donatari, sense que la reducció puga excedir de 156.000 euros.
Adquisicions per fills o adoptats de 21 o més anys, pel cònjuge, pares o adoptants: 100.000 euros.
Adquisicions per nets: 100.000 euros, si el net té 21 o més anys, i 100.000 euros, més 8.000 euros per cada any menys de 21 que tinga el net, sense que, en aquest últim cas, la reducció puga excedir de 156.000 euros.
Adquisicions per avis: 100.000 euros.
A l’efecte dels límits de reducció esmentats, es tindrà en compte la totalitat de les adquisicions lucratives inter vivos provinents del mateix donant, efectuades en els cinc anys immediatament anteriors al moment de la meritació.
Per a aplicar la reducció a la qual es refereix aquest apartat, s’exigirà, a més, que l’adquisició s’efectue en document públic, o que es formalitze d’aquesta manera dins del termini de declaració de l’impost. A més, quan els béns donats consistisquen en metàl·lic o en qualsevol dels previstos en l’article 12 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l’Impost sobre el Patrimoni, haurà de justificar-se en el document públic la procedència dels béns que el donant transmet i els mitjans efectius en virtut dels quals es produïsca el lliurament del que es dona.
2.º En les adquisicions per persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat igual o superior al 65 per cent, i amb discapacitat psíquica, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, s’aplicarà una reducció a la base imposable de 240.000 euros.
Quan l’adquisició l’efectuen persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, que siguen el cònjuge, pares, adoptants, fills o adoptats del donant, s’aplicarà una reducció de 120.000 euros. La mateixa reducció, amb els mateixos requisits de discapacitat, resultarà aplicable als nets i als avis.
A l’efecte dels límits de reducció esmenats, es tindrà en compte la totalitat de les transmissions lucratives inter vivos efectuades en favor del mateix donatari en els últims cinc anys immediatament anteriors a la data de la meritació.
En ambdós casos, l’aplicació d’aquestes reduccions resultarà compatible amb la de les reduccions que pogueren correspondre en virtut del que es disposa en l’apartat 1.r d’aquest article.»
Article 2
Amb efectes per als fets imposables meritats a partir del dia 28 de maig de 2023, es modifica l’apartat 1 de l’article 12 bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, que quedarà redactat de la manera següent:
«1. Gaudiran d’una bonificació del 99 per cent sobre la part de la quota tributària de l’Impost sobre Successions i Donacions que proporcionalment corresponga als béns i drets declarats pel subjecte passiu:
a) Les adquisicions mortis causa efectuades per parents del causant pertanyents als grups I i II de l’article 20.2.a de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’Impost sobre Successions i Donacions.
b) Les adquisicions inter vivos efectuades pel cònjuge, pares, adoptants, fills o adoptats del donant. La mateixa bonificació resultarà aplicable als nets i als avis. Per a l’aplicació d’aquesta bonificació s’exigirà que l’adquisició s’efectue en document públic, o que es formalitze d’aquesta manera dins del termini de declaració de l’impost.
A més, quan els béns donats consistisquen en metàl·lic o en qualsevol dels que es preveuen en l’article 12 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l’Impost sobre el Patrimoni, haurà de justificar-se en el document públic la procedència dels béns que el donant transmet i els mitjans efectius en virtut dels quals es produïsca el lliurament del que es dona.
c) Les adquisicions mortis causa i inter vivos realitzades per persones amb discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat igual o superior al 65 per cent o per persones amb discapacitat psíquica amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent.
L’aplicació d’aquesta bonificació exclourà les de les lletres a i b.»
Disposicions Finals
Única. Entrada en vigor
Aquesta llei entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.
València, 22 de novembre de 2023
El President de la Generalitat
Carlos Mazón Guixot