Subvenciones a Entes Locales en COMUNIDAD VALENCIANA

,

DECRET 11/2024, de 17 d’abril, del president de la Generalitat, de modificació de l’Ordre 4/2016, de 3 de juny, de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, per la qual s’establixen les bases reguladores conjuntes de les subvencions destinades a les entitats locals (ajuntaments, mancomunitats i altres fórmules associatives), entitats ciutadanes, els centres valencians en l’exterior (CEVEX) i les seues federacions i confederacions, i cases regionals d’altres comunitats a la Comunitat Valenciana i les seues federacions i confederacions, per al foment de la participació ciutadana, la transparència i l’accés a la informació pública.

Estos Documentos, con los que puedan modificar o acompañar y su texto íntegro, se han incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:

L’aprovació de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de la Generalitat, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, i del Decret 118/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de les clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d’ajudes i subvencions, comporta la necessitat d’adaptar l’Orde 4/2016, de 3 de juny, que establix les bases reguladores de diferents subvencions en matèria de participació ciutadana als nous criteris i elements, en matèria de transparència i de responsabilitat social, que recullen la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de la Generalitat, i el Decret 118/2022, de 5 d’agost, del Consell, respectivament.

Les ajudes concedides a l’empara de la convocatòria conforme a les bases reguladores d’este decret, de conformitat amb l’article 3.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, estan exemptes de notificació a la Comissió Europea, per no ser-los aplicable l’article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que estan destinades a ajuntaments i no afecten els intercanvis comercials entre estats membres.

La present norma s’adequa als principis de bona regulació continguts en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Este decret no comporta càrregues administratives addicionals. Les actuacions seran assumides pel personal i els mitjans ja existents, sense que les mesures incloses en este decret suposen increment de dotacions ni retribucions ni altres despeses de personal.

Les subvencions que regula l’Ordre 4/2016, de 3 de juny, de l’extinta Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, que es modifica per mitjà d’este decret, s’incardinen en el Pla estratègic de subvencions de la presidència de la Generalitat per al període 2024-2026, aprovat el 15 de març de 2024 (DOGV 9813, 21.03.2024).

Per tot el que s’ha exposat, d’acord amb les competències atribuïdes en l’article 2 del Decret 10/2023, de 19 de juliol, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions; una vegada complits els tràmits procedimentals oportuns; vistes la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, el Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual establix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i el Decret 24/2009, de 13 de febrer, sobre la forma, l’estructura i el procediment d’elaboració dels projectes normatius de la Generalitat,

DECRETE

Article únic. Modificació de l’Ordre 4/2016, de 3 de juny, de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, per la qual s’establixen les bases reguladores conjuntes de les subvencions destinades a les entitats locals (ajuntaments, mancomunitats i altres fórmules associatives), entitats ciutadanes, centres valencians en l’exterior (CEVEX) i les seues federacions i confederacions, i cases regionals d’altres comunitats a la Comunitat Valenciana i les seues federacions i confederacions, per al foment de la participació ciutadana, la transparència i l’accés a la informació pública

1. Es modifiquen els articles 4, 5, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 26, 28, 29, 31 i 32 de l’Orde 4/2016, de 3 de juny.

2. S’afegix un apartat 2 a la disposició addicional segona.

3. Els articles i la disposició addicional segona la redacció dels quals es modifica, queden de la manera que es consigna en l’annex del present decret.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Absència d’incidència en el gasto pressupostari de la Generalitat

L’aprovació del present decret no té incidència en la dotació dels capítols de gasto assignats a la Generalitat, i s’ha d’atendre amb els mitjans personals i materials de què disposa esta.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana

València, 17 d’abril de 2024

El President de la Generalitat,

CARLOS MAZÓN GUIXOT

ANNEX

Nova redacció dels articles 4, 5, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 31 i 32 i de la disposició addicional segona de l’Orde 4/2016, de 3 de juny, de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, per la qual s’establixen les bases reguladores conjuntes de les subvencions destinades a les entitats locals (ajuntaments, mancomunitats i altres fórmules associatives), les entitats ciutadanes, els entres valencians a l’exterior (CEVEX) i les seues federacions i confederacions, les cases regionals d’altres comunitats a la Comunitat Valenciana i les seues federacions i confederacions, per al foment de la participació ciutadana, la transparència i l’accés a la informació pública.

1. L’article 4 queda redactat de la manera següent:

«Article 4. Clàusules socials i de responsabilitat social i mediambiental

1. Les convocatòries de subvenció que es dicten en el marc d’esta orde establiran els compromisos específics de caràcter mediambiental, de transparència, socials i ètics, en la mesura que això siga adequat a la naturalesa de l’activitat subvencionada.

2. Com a mesures d’actuació per a afavorir la igualtat d’oportunitats entre dones i hòmens i d’integració social i laboral de les persones amb discapacitat, les convocatòries de subvencions podran establir, conformement a les presents bases, com a criteris socials en la valoració de les sol·licituds:

a) L’experiència de l’entitat i de l’equip humà en matèria específica d’igualtat de gènere de persones amb discapacitat i del seu personal, assenyalant actuacions i treballs realitzats en els tres últims anys, així com titulació, formació i experiència específica en matèria de gènere.

b) La creació d’ocupació per a persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 % a través de l’execució de les activitats objecte de subvenció.

3. Com a mesures de responsabilitat social, en matèria d’igualtat d’oportunitats entre dones i hòmens, les convocatòries de subvencions establiran, conformement a les presents bases, com a criteri de ponderació i puntuació de sol·licituds, el compromís d’aplicar per a la plantilla que execute el projecte mesures concretes de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, laboral i familiar, que superen el que s’establix legalment i convencionalment, especialment quan es tracte de persones treballadores amb discapacitat/diversitat funcional o en situació de dependència.

Per a la seua valoració, l’entitat sol·licitant haurà d’especificar detalladament les mesures de conciliació previstes.

4. Com a mesures de responsabilitat social, en matèria d’inserció laboral i inclusió social, les convocatòries de les subvencions podran establir, conformement a les presents bases, algun o alguns dels següents criteris de ponderació i puntuació de les sol·licituds:

a) El compromís d’ocupar en la plantilla que executarà el projecte, i en els casos de noves contractacions, baixes i substitucions, persones considerades per la legislació vigent amb dificultats d’accés al mercat laboral o en situació o risc d’exclusió social.

b) El compromís d’ocupar en la plantilla que executarà el projecte, i en els casos de noves contractacions, baixes i substitucions, persones amb discapacitat/persones amb diversitat funcional.

c) El compromís d’incorporar en les noves contractacions, baixes i substitucions que es produïsquen durant l’execució del projecte jóvens que accedisquen a la primera ocupació, o siguen menors de trenta anys i estiguen en situació de desocupació durant almenys sis mesos.

d) El compromís d’ocupar en la plantilla que executarà el projecte, i en els casos de noves contractacions, baixes i substitucions, dones víctimes de la violència de gènere.

5. Com a mesures de responsabilitat social, en matèria de qualitat laboral, les convocatòries de les subvencions podran establir, conformement a les presents bases, algun o alguns dels criteris següents de ponderació i puntuació de les sol·licituds:

a) El compromís d’establir un salari/hora per a l’execució del projecte que siga com a mínim l’establit en el conveni col·lectiu sectorial i territorial que siga aplicable als treballadors i treballadores que realitzen l’activitat objecte del contracte.

b) El compromís d’una adequada formació contínua per a les persones que executaran el projecte.

c) El compromís d’assignar a l’execució del projecte personal amb contracte indefinit.

d) El compromís de millorar les condicions de seguretat i salut laboral respecte de les establides legalment i en el Pla de prevenció de riscos laborals.

6. Com a mesures de responsabilitat social, en matèria consum, eficiència i estalvi energètic, les convocatòries de subvencions podran establir, conformement a les presents bases, algun o alguns dels criteris següents de ponderació i puntuació de les sol·licituds:

a) La presentació i el compromís d’aplicar un protocol, un procediment o un sistema equivalent que garantisca la reducció i la gestió sostenible del consum energètic en qualsevol de les seues classes durant l’execució del projecte.

b) En els contractes que comporten la instal·lació i la gestió de màquines automàtiques expenedores, la millora del consum energètic segons classificació de les que es vagen a emprar (A, B, C, D o E).

c) En els contractes de servicis informàtics i subministrament d’equips informàtics, que els processadors emprats o oferits tinguen modes de funcionament que permeten l’estalvi energètic.

d) En els contractes de subministrament elèctric, que l’energia contractada siga certificada d’origen 100 % renovable.

7. Com a mesures de responsabilitat social, en matèria de productes ecològics, les convocatòries de subvencions podran establir, conformement a les presents bases, algun o alguns dels criteris següents de ponderació i puntuació de les sol·licituds, per al cas que l’entitat sol·licitant contracte l’execució de l’activitat subvencionada:

a) En els contractes de subministraments de productes d’alimentació o altres que ho permeten per l’objecte de la prestació, així com en els de servicis d’hostaleria i restauració, la utilització de productes ecològics acreditats i classificats, no processats, frescos, de temporada i/o quilòmetre zero, segons l’escala establida respecte del percentatge d’utilització d’estos sobre el total dels utilitzats.

b) En els contractes de servicis d’impressió o edició, la utilització de paper ecològic, amb un mínim de fibres reciclades superior al 85 %, no blanquejat amb clor, en el cas que no s’haja inclòs com a condició especial d’execució.

c) En contractes de servicis i/o subministrament de productes tèxtils, s’hauran d’haver elaborat al 100 % amb fibres que complisquen els requisits establits en l’etiqueta ecològica europea o equivalent, en relació amb la presència de determinades substàncies, en el cas que no s’haja inclòs com a condició especial d’execució.

d) En contractes de servicis i/o subministrament de productes tèxtils, s’hauran d’haver elaborat al 100 % amb fibres que complisquen els requisits establits en l’etiqueta ecològica europea o equivalent, en relació amb la presència de determinades substàncies, en el cas que no s’haja inclòs com a condició especial d’execució.

8. Com a mesures de responsabilitat social, en matèria d’emissions i contaminació en els contractes que comporten ús de vehicles (repartiment, missatgeria, obres, transport, etc.), les convocatòries de subvencions podran establir, conformement a les presents bases, algun o alguns dels criteris següents de ponderació i puntuació de sol·licituds:

a) La utilització de vehicles elèctrics, biodièsel o d’una altra tecnologia de propulsió diferent de les convencionals, d’acord amb el percentatge de vehicles sobre el total dels utilitzats.

b) La utilització de vehicles amb etiqueta ecològica i control d’emissions, d’acord amb els distintius ambientals establits per la Direcció General de Trànsit, d’acord amb el percentatge de vehicles sobre el total dels utilitzats.

c) El compromís de l’empresa o l’entitat licitadora d’impartir cursos de conducció eficient per a les persones conductores que executaran el contracte.

9. En tot cas les convocatòries de subvencions hauran d’establir com a criteris de ponderació i puntuació de les sol·licituds algun dels establits en els apartats 5 a 8 d’este article.»

2. L’article 5 queda redactat com seguix:

«Article 5. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. L’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció ha d’estar executada i ha d’haver-se pagat abans que finalitze el termini de justificació que s’establisca en la convocatòria corresponent.

2. A més de les obligacions que s’establixen amb caràcter general en l’article 14 de l’LGS, i les obligacions que puga fixar o determinar la convocatòria, en el corresponent capítol s’establixen les obligacions específiques dels beneficiaris per a cada tipus d’ajuda.

3. L’incompliment del termini màxim de justificació de les subvencions podrà donar lloc al desistiment sense efectes o a la minoració de l’ajuda, amb l’exigència, si és el cas, del reintegrament de les quantitats percebudes indegudament i l’exigència de l’interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.

4. Qualsevol ampliació de terminis, a sol·licitud de les entitats interessades o d’ofici, requerirà complir les condicions i les circumstàncies previstes en la legislació de procediment administratiu comú.

5. De conformitat amb el que preveu l’article 4 de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de la Generalitat, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, les entitats privades que perceben durant el període d’un any natural ajudes o subvencions de les entitats recollides en l’article 3 de la llei citada en una quantia superior a 50.000 euros o quan les ajudes o subvencions percebudes representen, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals, sempre que arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros, hauran de complir les obligacions de publicitat activa i de subministrament d’informació, en els termes que s’establixen en els articles 4 i 5 de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de la Generalitat.

6. La difusió de la informació s’ha de realitzar, preferentment, a través de les pàgines web corresponents, sense perjudici que s’haja de fer constar en escrits, anuncis, publicacions, rètols i qualsevol suport. En cas que no disposen de pàgina web on fer esta publicitat, podran complir esta obligació a través del portal GVA Oberta.

7. L’entitat beneficiària podrà subcontractar totalment o parcialment l’activitat objecte de la subvenció, fins a un percentatge màxim del 75 % de l’import de l’activitat subvencionada, amb els requisits i les prohibicions establits en l’article 29 de l’LGS. Quan l’entitat beneficiària subcontracte amb tercers la realització de part de l’activitat subvencionada, haurà d’exigir a estos tercers que es comprometen per escrit a respectar la normativa ambiental i social, així com a complir els compromisos socials, de transparència, ètics i ambientals assumits per la persona beneficiària.»

3. L’article 14 queda redactat com seguix:

«Article 14. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries de la subvenció hauran de complir les obligacions següents:

1. Realitzar l’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció, executant el projecte objecte de subvenció en l’exercici que establisca la convocatòria corresponent.

2. Acreditar davant de l’entitat concedent la realització de l’activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

3. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

4. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb la subvenció concedida, així com a les actuacions de comprovació que haja d’efectuar el departament del Consell competent en matèria de transparència i participació en relació amb l’objecte i la destinació de la subvenció concedida.

5. Comunicar al departament del Consell competent en matèria de transparència i participació, a través de la direcció general competent en matèria de transparència i participació, l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat i concedits per a la mateixa finalitat prevista en la present convocatòria. Esta comunicació haurà d’efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l’aplicació atorgada als fons percebuts.

6. Justificar davant de la direcció general competent en matèria de transparència i participació la subvenció en els termes i els terminis previstos en les presents bases i en la convocatòria corresponent.

7. Donar a conéixer de manera inequívoca que es tracta d’una acció subvencionada per la Generalitat a través del departament del Consell competent en matèria de transparència i participació. A este efecte, hauran d’incorporar en tot el material que es derive de les activitats objecte de la present orde el logotip del departament del Consell competent en matèria de transparència i participació, per a la qual cosa hauran de sol·licitar obligatòriament l’autorització prèvia amb suficient antelació. El logotip en vigor el facilitarà a les entitats beneficiàries la direcció general competent en matèria de transparència i participació.

8. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l’article 37 de l’LGS.

9. Estar al corrent en l’obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, que s’acreditarà mitjançant un certificat emés a este efecte per la Sindicatura de Comptes, segons el que disposa l’Acord de 21 de maig de 2015, del Consell de la Sindicatura de Comptes.

10. Exigir, per escrit, a les empreses amb les quals se subcontracte l’activitat subvencionada, en els termes de l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el compromís de respectar la normativa ambiental i social, així com de complir els compromisos socials, de transparència, ètics i ambientals assumits per l’entitat beneficiària, segons establix l’article 21.2 del Decret 118/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d’ajudes i subvencions.

11. Totes les altres obligacions que establix l’article 14 de l’LGS.»

4. L’article 16 queda redactat com seguix:

«Article 16. Criteris objectius de l’atorgament de la subvenció

1. La valoració de les sol·licituds de subvenció s’efectuarà atenent els criteris següents, i la seua ponderació es determinarà en la convocatòria corresponent.

1.1. Modalitat 1: foment de la participació ciutadana i del teixit associatiu

a) Projecte i activitats que cal desenvolupar:

1r. Enfocament tècnic. Es valorarà la qualitat i la viabilitat del projecte, així com la coherència i l’adequació d’este als objectius que es volen aconseguir.

2n. Actuacions i mecanismes per al foment de la participació ciutadana i del teixit associatiu. Es valorarà la planificació i la gestió dels processos específics de participació, dels programes de formació i de les accions per al foment del teixit associatiu local, així com de les estratègies de comunicació per a la difusió del projecte.

3r. Transversalitat. Per a la baremació, es tindrà en compte la col·laboració entre el departament que organitza i coordina el procés i altres àrees o departaments de l’entitat local, o d’altres administracions públiques.

4t. Avaluació i seguiment. Es valorarà la previsió d’instruments d’avaluació i seguiment, així com la seua periodicitat.

5t. Beneficiaris del projecte. Es valorarà el tipus de persones o col·lectius al qual es dirigix el projecte, així com l’impacte poblacional del projecte.

6t. Enfocament econòmic. Es valorarà l’existència de cofinançament en el projecte i el respecte al límit establit respecte de les despeses de personal intern, així com la coherència en la distribució de les despeses en el pressupost del projecte.

b) Entitat local sol·licitant:

1r. Innovació. Es valorarà el caràcter innovador dels projectes desenvolupats per l’entitat, relacionats amb la participació ciutadana i el foment de l’associacionisme. Així mateix, es valorarà, si és el cas, que l’entitat local pose en marxa per primera vegada un projecte relacionat amb la participació ciutadana i el foment de l’associacionisme.

2n. Experiència. També es valoraran, si és el cas, els projectes desplegats per l’entitat relacionats amb la participació ciutadana i el foment de l’associacionisme en els últims cinc anys.

3r. Creació i treball en xarxes. Es valorarà tant la creació i la posada en marxa de xarxes o plataformes d’entitats en l’àmbit de la participació i el foment de l’associacionisme com la pertinença de l’entitat local a alguna xarxa o plataforma d’esta naturalesa.

4t. Aprovació d’alguna norma pròpia de caràcter reglamentari que regule esta matèria en l’àmbit de l’entitat local (ordenances, reglaments).

5t. Ús del valencià com a llengua vehicular durant el desenvolupament de l’activitat i en les diferents publicacions que, si és el cas, es generen amb motiu de la seua organització i per a la difusió dels resultats.

6t. Es valorarà que els projectes desplegats per l’entitat relacionats amb la participació ciutadana i el foment de l’associacionisme paren atenció a col·lectius amb dificultats per a integrar-se en la vida municipal (població immigrant, en risc d’exclusió social, amb diversitat funcional…).

7m. Compliment de clàusules de responsabilitat social i mediambientals. Es valorarà el compliment d’una o diverses de les clàusules en matèria social, de transparència, ètiques o mediambientals recollides en cada una de les convocatòries, segons el que establix l’article 4 d’esta disposició.

8u. Inclusió en els plecs de contractació aprovats dins de l’últim any natural a la publicació d’estes bases reguladores, de les clàusules de responsabilitat social de la manera prevista en la normativa de responsabilitat social. L’establiment d’este criteri o requisit podrà modular-se, en cada convocatòria, perquè els municipis de poca població no resulten perjudicats.

1.2. Modalitat 2: transparència de l’activitat pública

a) Projecte i activitats que cal desenvolupar:

1r. Enfocament tècnic. Es valorarà la qualitat i la viabilitat del projecte, així com la coherència i l’adequació d’este als objectius que es volen aconseguir.

2n. Actuacions i mecanismes per al foment de la transparència de l’activitat pública. Es valoraran les activitats d’adequació de les seus electròniques i els webs municipals que tinguen com a objectiu possibilitar la publicació de la informació pública exigida per la normativa aplicable, l’elaboració de procediments telemàtics per a garantir el lliure accés dels ciutadans i les ciutadanes a la informació, garantint l’adaptació a les persones amb diversitat sensorial, la posada a disposició de la ciutadania de la informació pública en un format accessible i comprensible que permeta reutilitzar-la (dades obertes / dades obertes), i l’elaboració d’altres ferramentes que potencien la transparència i l’accés de la ciutadania a la informació pública.

3r. Transversalitat. Per a la baremació, es tindrà en compte la col·laboració entre el departament que organitza i coordina el procés i altres àrees o departaments de l’entitat local, o d’altres administracions públiques.

4t. Avaluació i seguiment. Es valorarà la previsió d’instruments d’avaluació i seguiment, així com la seua periodicitat.

5t. Beneficiaris del projecte. Es valorarà l’àmbit sectorial al qual es dirigix el projecte, així com el seu impacte global.

6t. Enfocament econòmic. Es valorarà l’existència de cofinançament en el projecte i el respecte al límit establit respecte de les despeses de personal intern, així com la coherència en la distribució de les despeses en el pressupost del projecte.

b) Entitat local sol·licitant:

1r. Experiència. Es valoraran els projectes desplegats per l’entitat relacionats amb la transparència en l’activitat pública en els últims dos anys.

2n. Creació i treball en xarxes. Es valorarà tant la creació i la posada en marxa de xarxes o plataformes d’entitats en l’àmbit de la transparència, com la pertinença de l’entitat local a alguna xarxa o plataforma d’esta naturalesa.

3r. Aprovació d’alguna norma pròpia de caràcter reglamentari que regule esta matèria en l’àmbit de l’entitat local (ordenances, reglaments).

4t. Ús del valencià com a llengua vehicular durant el desenvolupament de l’activitat i en les diferents publicacions que, si és el cas, es generen amb motiu de la seua organització i per a la difusió dels resultats.

5t. Compliment de clàusules de responsabilitat social i mediambientals. Es valorarà el compliment d’una o diverses de les clàusules en matèria social, de transparència, ètiques o mediambientals recollides en cada una de les convocatòries, segons el que establix l’article 4 d’esta orde.

6t. Inclusió en els plecs de contractació aprovats dins de l’últim any natural a la publicació d’estes bases reguladores, de les clàusules de responsabilitat social de la manera prevista en la normativa responsabilitat social. L’establiment d’este criteri o requisit podrà modular-se, en cada convocatòria, perquè els municipis de poca població no resulten perjudicats.

2. Per a determinar la quantia subvencionada, en la convocatòria corresponent es tindrà en compte l’adequació dels projectes presentats per les entitats als criteris de valoració determinats en el punt anterior i a la ponderació d’estos, establits en la convocatòria corresponent.

3. Per al supòsit d’empat en la puntuació final obtinguda per les entitats sol·licitants, en les convocatòries de subvencions s’establiran criteris de desempat, i per a la seua definició s’haurà de tindre en compte el que disposa el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l’ocupació de les persones amb discapacitat, o la norma equivalent que en el futur el substituïsca. Tindran preferència en l’adjudicació de les subvencions, quan l’empat es produïsca entre entitats que no estiguen obligades legalment a disposar d’un pla d’igualtat, les entitats que, al venciment de la presentació de la sol·licitud de subvencions, hagen negociat amb la representació legal de les persones treballadores si n’hi ha, i hagen aprovat i tramitat la inscripció dels plans d’igualtat en el registre públic corresponent, fins i tot si no hi estan obligades legalment.

4. El finançament màxim per projecte serà el que determine la convocatòria corresponent. Els projectes que hagen superat la puntuació mínima establida en la convocatòria corresponent se subvencionaran atenent el límit anterior, i es concediran les subvencions per orde de puntuació de més a menys fins que s’esgoten els fons previstos en la convocatòria corresponent.

L’import global màxim que s’establisca en la convocatòria corresponent per a finançar estes subvencions podrà distribuir-se de manera diferenciada entre les modalitats de subvenció previstes en l’article anterior, de conformitat amb els percentatges que es determinen en cada convocatòria. En el cas que la quantia econòmica destinada a una de les modalitats de subvenció no s’esgote íntegrament, el sobrant es podrà aplicar a les sol·licituds de l’altra modalitat.

Quan es produïsca la renúncia d’algun dels beneficiaris a la subvenció, el crèdit pressupostari no aplicat podrà concedir-se, sense necessitat d’una nova convocatòria, a l’entitat sol·licitant següent per orde de puntuació.»

5. L’article 18 queda redactat com seguix:

«Article 18. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries de la subvenció hauran de complir les obligacions següents:

1. L’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció ha d’estar executada i ha d’haver-se pagat abans que finalitze el termini de justificació.

2. Acreditar davant de l’entitat concedent la realització de l’activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

3. Acreditar el compliment de totes les exigències i els compromisos específics de caràcter mediambiental, de transparència, social i ètic derivats de la convocatòria.

4. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

5. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb la subvenció concedida, així com a les actuacions de comprovació que haja d’efectuar el departament del Consell competent en matèria de transparència i participació en relació amb l’objecte i la destinació de la subvenció concedida.

6. Comunicar al departament del Consell competent en matèria de transparència i participació, a través de la direcció general competent en matèria de transparència i participació, l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat i concedits per a la mateixa finalitat que preveu la present convocatòria. Esta comunicació haurà d’efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l’aplicació atorgada als fons percebuts.

7. Justificar davant de la direcció general competent en matèria de transparència i participació la subvenció en els termes i els terminis que preveuen estes bases.

8. Donar a conéixer de manera inequívoca que es tracta d’una acció subvencionada per la Generalitat a través del departament del Consell competent en matèria de transparència i participació. A este efecte, hauran d’incorporar en tot el material que es derive de les activitats objecte de la present orde el logotip de la Generalitat, per a la qual cosa hauran de sol·licitar obligatòriament l’autorització prèvia amb suficient antelació. El logotip en vigor el facilitarà a les entitats beneficiàries la direcció general competent en matèria de transparència i participació.

9. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l’article 37 de l’LGS.

10. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, i caldrà acreditar este aspecte abans que es dicte la proposta de resolució de concessió de la convocatòria corresponent, així com en els processos de justificació de l’ajuda concedida, en cas de no haver atorgat autorització.

11. Exigir, per escrit, a les empreses amb les quals se subcontracte l’activitat subvencionada, en els termes de l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el compromís de respectar la normativa ambiental i social, així com de complir els compromisos socials, de transparència, ètics i ambientals assumits per l’entitat beneficiària, segons establix l’article 21.2 del Decret 118/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d’ajudes i subvencions.

12. Totes les altres obligacions que establix l’article 14 de l’LGS.»

6. L’article 20 queda redactat com seguix:

«Article 20. Criteris objectius de l’atorgament de la subvenció

1. La valoració de les sol·licituds de subvenció s’efectuarà atenent els criteris següents, i la seua ponderació estarà determinada en la convocatòria corresponent:

a) Projecte i activitats que cal desenvolupar:

1r. Enfocament tècnic. Es valorarà la qualitat i la viabilitat del projecte, així com la coherència i l’adequació d’este als objectius que es volen aconseguir.

2n. Actuacions i mecanismes per al foment de la participació ciutadana, del teixit associatiu i de la cultura de la transparència en les entitats. Es valorarà la planificació i la gestió dels processos específics de participació, dels programes de formació i de les accions per al foment del teixit associatiu, de les accions que promoguen la transparència en l’activitat del projecte, així com de les estratègies de comunicació per a la difusió del projecte. Es valorarà la interacció dels projectes amb l’entorn social, educatiu o comunitari.

3r. Transversalitat. Es valorarà si l’execució del projecte contribuïx a millorar el funcionament intern de l’entitat, fomentant la transparència de la gestió, la participació directa dels associats en la presa de decisions i la captació de nous socis.

4t. Avaluació i seguiment. Es valorarà la previsió d’instruments d’avaluació i seguiment, així com la seua periodicitat.

5t. Persones o col·lectius beneficiaris del projecte. Es valorarà el tipus de persones o col·lectius al qual es dirigix el projecte, i es consideraran especialment les accions destinades a població immigrant, en situació de risc d’exclusió social o qualsevol altra circumstància que puga ser motiu d’exclusió, així com l’impacte poblacional del projecte.

6t. Enfocament econòmic. Es valorarà l’existència de cofinançament en el projecte i el respecte al límit establit respecte de les despeses de personal intern, així com la coherència en la distribució de les despeses en el pressupost del projecte.

b) Entitat ciutadana sol·licitant:

1r. Experiència. Es valoraran els projectes desplegats per l’entitat relacionats amb la participació ciutadana, el foment de l’associacionisme i la transparència en els últims dos anys.

2n. Creació i treball en xarxes. Es valorarà tant la creació i la posada en marxa de xarxes o plataformes d’entitats en l’àmbit de la participació i el foment de l’associacionisme i la transparència com la pertinença de l’entitat a alguna xarxa o plataforma d’esta naturalesa.

3r. Foment de les TIC (tecnologies de la informació i el coneixement). Es valoraran les activitats de foment de les tecnologies de la informació, l’existència d’un web propi i la presència en xarxes socials.

4t. Ús del valencià com a llengua vehicular durant el desenvolupament de l’activitat i en les diferents publicacions que, si és el cas, es generen amb motiu de la seua organització i per a la difusió dels resultats.

5t. Compliment de clàusules de responsabilitat social i mediambientals. Es valorarà el compliment d’una o diverses de les clàusules en matèria social, de transparència, ètiques o mediambientals recollides en cada una de les convocatòries, segons el que establix l’article 4 d’esta orde.

2. Per a determinar la quantia subvencionada, en la convocatòria corresponent, es tindrà en compte l’adequació dels projectes presentats per les entitats als criteris de valoració determinats en el punt anterior i a la ponderació dels establits en la convocatòria corresponent.

3. Per al cas d’empat en la puntuació final obtinguda per les sol·licitants, en les convocatòries de subvencions s’establiran criteris de desempat, i per a la seua definició caldrà tindre en compte el que disposa el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l’ocupació de les persones amb discapacitat, o la norma equivalent que el substituïsca en el futur. Tindran preferència en l’adjudicació de les subvencions, quan l’empat es produïsca entre entitats que no estiguen obligades legalment a disposar d’un pla d’igualtat, les entitats que, al venciment de la presentació de la sol·licitud de subvencions, hagen negociat amb la representació legal de les persones treballadores si n’hi ha, i hagen aprovat i tramitat la inscripció dels plans d’igualtat en el registre públic corresponent, fins i tot si no hi estan obligades legalment.

4. El finançament màxim per projecte serà el que determine la convocatòria corresponent. Els projectes que hagen superat la puntuació mínima establida en la convocatòria corresponent se subvencionaran atenent el límit anterior, i es concediran les subvencions per orde de puntuació de més a menys fins que s’esgoten els fons previstos en la convocatòria corresponent.

L’import global màxim que s’establisca en la convocatòria corresponent per a finançar estes subvencions podrà distribuir-se de manera diferenciada entre confederacions i federacions, d’una banda, i associacions, d’altra banda, de conformitat amb els percentatges que es determinen en cada convocatòria. En el cas que la quantia econòmica destinada a una de les modalitats de subvenció no s’esgote íntegrament, el sobrant es podrà aplicar a les sol·licituds de l’altra modalitat.

Quan es produïsca la renúncia d’alguna de les entitats beneficiàries a la subvenció, el crèdit pressupostari no aplicat podrà concedir-se, sense necessitat d’una nova convocatòria, a l’entitat sol·licitant següent per orde de puntuació.»

7. L’article 22 queda redactat com seguix:

«Article 22. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries de la subvenció hauran de complir les obligacions següents:

1. L’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció ha d’estar executada i ha d’haver-se pagat abans que finalitze el termini de justificació.

2. Acreditar davant de l’entitat concedent la realització de l’activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

3. Acreditar el compliment de totes les exigències i els compromisos específics de caràcter mediambiental, de transparència, social i ètic derivats de la convocatòria.

4. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

5. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb la subvenció concedida, així com a les actuacions de comprovació que haja d’efectuar el departament del Consell competent en matèria de transparència i participació en relació amb l’objecte i la destinació de la subvenció concedida.

6. Comunicar al departament del Consell competent en matèria de transparència i participació, a través de la direcció general competent en matèria de transparència i participació, l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat i concedits per a la mateixa finalitat prevista en la present convocatòria. Esta comunicació haurà d’efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l’aplicació atorgada als fons percebuts.

7. Justificar davant de la direcció general competent en matèria de transparència i participació la subvenció en els termes i els terminis que preveuen estes bases.

8. Donar a conéixer de manera inequívoca que es tracta d’una acció subvencionada per la Generalitat, a través del departament del Consell competent en matèria de transparència i participació. A este efecte, hauran d’incorporar en tot el material que es derive de les activitats objecte de la present orde el logotip de la Generalitat, per a la qual cosa hauran de sol·licitar obligatòriament l’autorització prèvia amb suficient antelació. El logotip en vigor el facilitarà a les entitats beneficiàries la direcció general competent en matèria de transparència i participació.

9. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l’article 37 de l’LGS.

10. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, i caldrà acreditar este aspecte abans que es dicte la proposta de resolució de concessió de la convocatòria corresponent, així com en els processos de justificació de l’ajuda concedida, en cas de no haver atorgat autorització.

11. En el cas de centres valencians que estiguen situats fora d’Espanya, podran complir el requisit de l’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social mitjançant una declaració responsable del seu president o representant del fet que l’entitat està exempta d’obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social a Espanya.

12. Exigir, per escrit, a les empreses amb les quals se subcontracte l’activitat subvencionada, en els termes de l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el compromís de respectar la normativa ambiental i social, així com de complir els compromisos socials, de transparència, ètics i ambientals assumits per l’entitat beneficiària, segons establix l’article 21.2 del Decret 118/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d’ajudes i subvencions.

13. Totes les altres obligacions que establix l’article 14 de l’LGS.»

8. L’article 23 queda redactat com seguix:

«Article 23. Actuacions i despeses subvencionables

1. Se subvencionaran les actuacions destinades a:

a) Subvencions per a les activitats i les despeses de funcionament (modalitat 1): organització i realització de projectes concrets per a desenvolupar les activitats pròpies dels centres i les seues federacions i confederacions; programes de foment de la llengua, la cultura i la realitat social valenciana; programes de foment i difusió de la cultura valenciana en universitats o institucions culturals dels territoris on hi haja col·lectivitats valencianes; iniciatives de solidaritat amb els centres situats en territoris menys afavorits econòmicament; programes de suport i de foment de la participació activa dels jóvens residents a l’exterior, i les despeses de funcionament dels centres que desenvolupen estes activitats.

b) Subvencions per a despeses d’inversió (modalitat 2): obres de rehabilitació, condicionament i reforma de les seus dels centres, i adquisició d’equipament i béns inventariables. Quan la despesa subvencionable es projecte sobre adquisicions de béns mobles o productes, podrà exigir-se que estos complisquen els criteris de comerç just i amb requisits vinculats a la sostenibilitat energètica i ambiental.

2. Les activitats i les despeses subvencionables abastaran l’any natural i es concretaran anualment en la convocatòria corresponent.»

9. L’article 24 queda redactat com seguix:

«Article 24. Criteris objectius de l’atorgament de la subvenció

1. La valoració de les sol·licituds de subvenció s’efectuarà atenent els criteris següents, i la seua ponderació estarà determinada en la convocatòria corresponent:

a) Criteris comuns:

1r. Nombre de socis i sòcies.

2n. Antiguitat del centre.

3r. Foment de les TIC (tecnologies de la informació i el coneixement).

4t. Creació i treball en xarxes.

5t. Relleu generacional i paritat en els òrgans directius dels centres.

b) Criteris específics:

Modalitat 1: subvencions per a les activitats i despeses de funcionament.

1r. Enfocament tècnic. Es valorarà la qualitat i la viabilitat de les activitats, així com la seua coherència i adequació als objectius que es volen aconseguir.

2n. Activitats previstes. Es valoraran la planificació i la gestió de les activitats previstes, tenint en compte el seu àmbit d’actuació i la difusió i l’impacte previstos.

3r. Beneficiaris. Es valoraran especialment les activitats destinades als col·lectius més desfavorits, a la infància, la joventut, les persones majors, així com la convivència intergeneracional, les dones i la igualtat d’oportunitats entre hòmens i dones.

4t. Experiència. Es valoraran les activitats desenvolupades per l’entitat en els últims dos anys.

5t. Compliment de clàusules de responsabilitat social i mediambientals. Es valorarà el compliment d’una o diverses de les clàusules en matèria social, de transparència, ètiques o mediambientals recollides en cada una de les convocatòries, segons el que establix l’article 4 d’esta orde.

Modalitat 2: subvencions per a despeses d’inversió.

1r. Enfocament tècnic. Es valorarà la qualitat i la viabilitat de la inversió, així com la seua coherència i adequació als objectius que es volen aconseguir.

2n. Inversions previstes. Es valoraran la planificació i la gestió de les inversions previstes, així com l’impacte que puga representar per a la millora del funcionament del centre.

2. Per a determinar la quantia subvencionada, en la convocatòria corresponent, es tindrà en compte l’adequació dels projectes presentats per les entitats als criteris de valoració determinats en el punt anterior i a la ponderació dels establits en la convocatòria corresponent.

3. Per al cas d’empat en la puntuació final obtinguda per les sol·licitants, en les convocatòries de subvencions s’establiran criteris de desempat. Tindran preferència en l’adjudicació de les subvencions, quan l’empat es produïsca entre entitats que no estiguen obligades legalment a disposar d’un pla d’igualtat, les entitats que, al venciment de la presentació de la sol·licitud de subvencions, hagen negociat amb la representació legal de les persones treballadores si n’hi ha, i hagen aprovat i tramitat la inscripció dels plans d’igualtat en el registre públic corresponent, fins i tot si no hi estan obligades legalment.

4. El finançament màxim per projecte serà el que determine la convocatòria corresponent. Els projectes que hagen superat la puntuació mínima establida en la convocatòria corresponent se subvencionaran atenent el límit anterior, i es concediran les subvencions per orde de puntuació, de més a menys, fins que s’esgoten els fons previstos en la convocatòria corresponent.

L’import global màxim que s’establisca en la convocatòria corresponent per a finançar estes subvencions podrà distribuir-se de manera diferenciada entre confederacions i federacions, d’una banda, i centres individuals, d’altra banda, de conformitat amb els percentatges que es determinen en cada convocatòria.

Quan es produïsca la renúncia d’algun dels beneficiaris a la subvenció, el crèdit pressupostari no aplicat podrà concedir-se, sense necessitat d’una nova convocatòria, a l’entitat sol·licitant següent per orde de puntuació.»

10. L’article 26 queda redactat com seguix:

«Article 26. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries de la subvenció hauran de complir les obligacions següents:

1. L’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció ha d’estar executada i ha d’haver-se pagat abans que finalitze el termini de justificació.

2. Acreditar davant de l’entitat concedent la realització de l’activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

3. Acreditar el compliment de totes les exigències i els compromisos específics de caràcter mediambiental, de transparència, social i ètic derivats de la convocatòria.

4. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

5. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb la subvenció concedida, així com a les actuacions de comprovació que haja d’efectuar el departament del Consell competent en matèria de transparència i participació en relació amb l’objecte i la destinació de la subvenció concedida.

6. Comunicar al departament del Consell competent en matèria de transparència i participació, a través de la direcció general competent en matèria de transparència i participació, l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat i concedits per a la mateixa finalitat que preveu la present convocatòria. Esta comunicació haurà d’efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l’aplicació atorgada als fons percebuts.

7. Justificar davant de la direcció general competent en matèria de transparència i participació la subvenció en els termes i els terminis que preveuen estes bases.

8. Donar a conéixer de manera inequívoca que es tracta d’una acció subvencionada per la Generalitat, a través del departament del Consell competent en matèria de transparència i participació. A este efecte, hauran d’incorporar en tot el material que es derive de les activitats objecte de la present orde el logotip de la Generalitat, per a la qual cosa hauran de sol·licitar obligatòriament l’autorització prèvia amb suficient antelació. El logotip en vigor el facilitarà a les entitats beneficiàries la direcció general competent en matèria de transparència i participació.

9. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l’article 37 de l’LGS.

10. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, i caldrà acreditar este aspecte abans que es dicte la proposta de resolució de concessió de la convocatòria corresponent, així com en els processos de justificació de l’ajuda concedida, en cas de no haver atorgat autorització.

11. Exigir, per escrit, a les empreses amb les quals se subcontracte l’activitat subvencionada, en els termes de l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el compromís de respectar la normativa ambiental i social, així com de complir els compromisos socials, de transparència, ètics i ambientals assumits per l’entitat beneficiària, segons establix l’article 21 del Decret 118/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d’ajudes i subvencions.

12. Totes les altres obligacions que establix l’article 14 de l’LGS.»

11. L’article 28 queda redactat com seguix:

«Article 28. Criteris objectius de l’atorgament de la subvenció

1. La valoració de les sol·licituds de subvenció s’efectuarà atenent els criteris següents, i la seua ponderació estarà determinada en la convocatòria corresponent:

a) Entitat sol·licitant:

1r. Nombre de socis i sòcies.

2n. Antiguitat del centre.

3r. Foment de les TIC (tecnologies de la informació i el coneixement).

4t. Creació i treball en xarxes.

5t. Relleu generacional i paritat en els òrgans directius dels centres.

b) Projecte i activitats a desenvolupar:

1r. Enfocament tècnic. Es valorarà la qualitat i la viabilitat de les activitats, així com la seua coherència i adequació als objectius que es volen aconseguir.

2n. Activitats previstes. Es valoraran la planificació i la gestió de les activitats previstes, tenint en compte el seu àmbit d’actuació i la difusió i impacte previstos.

3r. Persones i col·lectius beneficiaris. Es valoraran especialment les activitats destinades als col·lectius més desfavorits, a la infància, la joventut, les persones majors, així com la convivència intergeneracional, les dones i la igualtat d’oportunitats entre hòmens i dones.

4t. Experiència. Es valoraran les activitats desenvolupades per l’entitat en els últims dos anys.

5t. Compliment de clàusules de responsabilitat social i mediambientals. Es valorarà el compliment d’una o diverses de les clàusules en matèria social, de transparència, ètiques o mediambientals recollides en cada una de les convocatòries, segons el que establix l’article 4 d’esta orde.

2. Per a determinar la quantia subvencionada, en la convocatòria corresponent, es tindrà en compte l’adequació dels projectes presentats per les entitats als criteris de valoració determinats en el punt anterior i a la ponderació dels establits en la convocatòria corresponent.

3. Per al cas d’empat en la puntuació final obtinguda per les sol·licitants, en les convocatòries de subvencions s’establiran criteris de desempat, i per a la seua definició caldrà tindre en compte el que disposa el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l’ocupació de les persones amb discapacitat, o la norma equivalent que el substituïsca en el futur. Tindran preferència en l’adjudicació de les subvencions, quan l’empat es produïsca entre entitats que no estiguen obligades legalment a disposar d’un pla d’igualtat, les entitats que, al venciment de la presentació de la sol·licitud de subvencions, hagen negociat amb la representació legal de les persones treballadores si n’hi ha, i hagen aprovat i tramitat la inscripció dels plans d’igualtat en el registre públic corresponent, fins i tot si no hi estan obligades legalment.

4. El finançament màxim per projecte serà el que determine la convocatòria corresponent. Els projectes que hagen superat la puntuació mínima establida en la convocatòria corresponent se subvencionaran atenent el límit anterior, i es concediran les subvencions per orde de puntuació de més a menys fins que s’esgoten els fons previstos en la convocatòria corresponent.

L’import global màxim que s’establisca en la convocatòria corresponent per a finançar estes subvencions podrà distribuir-se de manera diferenciada entre confederacions i federacions, d’una banda, i cases regionals, d’altra banda, de conformitat amb els percentatges que es determinen en cada convocatòria. En el cas que la quantia econòmica destinada a una de les modalitats de subvenció no s’esgote íntegrament, el sobrant es podrà aplicar a les sol·licituds de l’altra modalitat.

Quan es produïsca la renúncia d’algun dels beneficiaris a la subvenció, el crèdit pressupostari no aplicat podrà concedir-se, sense necessitat d’una nova convocatòria, a l’entitat sol·licitant següent per orde de puntuació.»

12. L’article 29 queda redactat como seguix:

«Article 29. Pagament de la subvenció

1. Per al pagament de les subvencions que preveu esta orde, s’aplicarà el règim general previst en l’article 171.1 de l’LHPG, és a dir, s’efectuarà amb la justificació prèvia de les entitats beneficiàries.

Es podran realitzar pagaments anticipats en els termes que preveu l’article 171.2 de l’LHPG. Este acompte podrà arribar fins al 30 % de l’import anual de la subvenció concedida, segons el règim establit en l’article 171.3 de l’LHPG per a les transferències corrents.

En el cas que la legislació de la Generalitat establisca un règim de deslliurament de transferències corrents diferent del previst en el paràgraf anterior, el règim de pagament de les subvencions podrà subjectar-se a este.

En la convocatòria corresponent es concretarà el règim de lliurament de pagament.

En el cas de les transferències de capital, es podrà anticipar un 15 % de l’import de la subvenció concedida.

2. En tot cas, amb caràcter previ al pagament de la subvenció i pagaments anticipats, el beneficiari haurà d’estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

3. Així mateix, constituïx un requisit per al pagament de la subvenció a entitats locals l’acreditació d’estar al corrent en el compliment de l’obligació de rendició dels comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb el que disposa l’article 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, i la normativa aplicable.

4. Amb caràcter previ al pagament anticipat, l’entitat beneficiària de la subvenció haurà de depositar la garantia (aval bancari a favor del departament del competent en matèria de transparència i participació, per un import igual a la quantitat a anticipar) en el corresponent servici territorial de la conselleria competent en matèria d’hisenda. Una vegada obtinguda la carta de pagament acreditativa del depòsit, el beneficiari l’haurà de presentar en les dependències de la direcció general competent en matèria de transparència i participació. Les garanties es cancel·laran per acord de l’òrgan concedent en els casos següents:

a) Una vegada comprovada de conformitat la justificació adequada de la bestreta.

b) Quan s’hagen reintegrat les quantitats anticipades.

Les entitats locals queden exonerades de l’obligació de constituir garanties prèvies per a fer pagaments anticipats, d’acord amb el que disposa l’article 171.5.a de l’LHPG.

La prestació de les garanties a favor de l’entitat concedent a què es referixen tant l’article 161.2.a de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, com els articles 16.3.d, 17.3. j i k i 21 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, haurà de cobrir, així mateix, el compliment dels compromisos socials, de transparència, ètics i ambientals assumits per la persona beneficiària.

5. En cap cas podran realitzar-se pagaments anticipats a les persones beneficiàries quan s’haja sol·licitat la declaració de concurs voluntari, hagen sigut declarades insolvents en qualsevol procediment, es troben declarades en concurs — llevat que en este haja adquirit l’eficàcia un conveni—, estiguen subjectes a intervenció judicial o hagen sigut inhabilitades segons la Llei concursal, sense que haja conclòs el període d’inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.»

13. L’article 31 queda redactat com seguix:

«Article 31. Pla de control

1. La comprovació material de la realització efectiva de l’activitat subvencionada es realitzarà mitjançant el pla de control corresponent que desplegue l’òrgan gestor de les ajudes.

2. El tipus de control serà administratiu, sobre la totalitat o una mostra d’ajudes concedides en cada convocatòria, segons s’establisca en esta.

3. El control de la despesa objecte de les ajudes i subvencions esmentades correspon a la direcció general competent en matèria de transparència i participació.

4. Les entitats beneficiàries lliuraran, a petició de l’òrgan encarregat del control i la comprovació de la despesa, la documentació necessària segons el tipus d’ajuda o subvenció i tot el que siga necessari per a justificar les condicions i la quantia de la despesa efectuada.

5. Els plans de control de les diferents línies subvencionables convocades en el marc d’estes bases hauran de comprendre expressament, dins de les actuacions de comprovació material i com a part del control de qualitat, la verificació del compliment de la normativa social i ambiental, dels compromisos de transparència, ètics, socials i ambientals que s’hagen establit i dels compromisos assumits per la persona beneficiària.»

14. L’article 32 queda redactat com seguix:

«Article 32. Reintegrament i minoració de les ajudes

1. Correspondrà reintegrar les ajudes concedides o la seua minoració, amb reembossament de les quantitats percebudes i l’exigència dels interessos de demora, des del moment del pagament de la subvenció, per incompliment de les obligacions i els requisits que establix la present orde, així com en els supòsits de causes de reintegrament que establix l’article 37 de l’LGS.

Els criteris de graduació dels possibles incompliments pels beneficiaris de les condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions seran els següents:

a) L’incompliment total de les obligacions i els fins per als quals s’haja atorgat la subvenció donarà lloc al reintegrament o la minoració de la totalitat de la quantitat concedida.

b) La quantitat a reintegrar o a minorar en cas d’incompliment parcial en l’execució o en la justificació de les accions o les despeses estarà determinada, conformement al criteri de proporcionalitat, pel volum i el grau d’incompliment de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció.

c) L’incompliment de la normativa ambiental i social, dels compromisos assumits per la persona beneficiària o els tercers subcontractats, si és el cas, i dels compromisos establits, segons la normativa corresponent en matèria de clàusules socials i ambientals, constituirà causa de reintegrament de la subvenció, de conformitat amb l’article 37.1.f de l’LGS. Constituirà causa d’incompliment la resistència, l’obstrucció, l’excusa o la negativa a les actuacions de comprovació i inspecció del compliment de les de la normativa ambiental i social, dels compromisos ambientals, de transparència, socials i ètics que s’hagen establit i dels assumits per la persona beneficiària o els tercers subcontractants, si és el cas. Estos incompliments constituiran, així mateix, causa suficient per a perdre el dret a cobrar la subvenció, en els termes de l’article 34.3, paràgraf segon, de l’LGS.

2. El procediment de reintegrament s’ajustarà a les previsions que conté l’article 172 de l’LHPG.

3. La tramitació del procediment garantirà l’audiència a la persona interessada. Es podrà prescindir del tràmit d’audiència quan l’entitat sol·licitant renuncie a la subvenció i no figuren en el procediment ni es tinguen en compte en la resolució altres fets ni altres al·legacions o proves que les presentades per l’interessat.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de dotze mesos a comptar de l’inici de l’expedient de declaració de pèrdua del dret o de la minoració.

5. Contra la resolució d’este procediment es podran interposar els recursos previstos legalment.»

15. La disposició addicional segona queda redactada com seguix:

«Segona. Referències legislatives

1. Les referències fetes a l’LRJPAC, s’entendran fetes a la Llei del procediment administratiu comú de les administracions públiques o a la Llei de règim jurídic del sector públic, segons corresponga, en el moment de la seua entrada en vigor.

2. Les referències fetes en el preàmbul i en l’article 21 de l’Orde 4/2016, de 3 de juny, a la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, s’entendran efectuades a la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de la Generalitat, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, en el cas del segon paràgraf del preàmbul de l’orde, i a l’article 51 de la Llei 4/2023, de 13 d’abril, de la Generalitat, de participació ciutadana i foment de l’associacionisme de la Comunitat Valenciana, en els casos del paràgraf nové del preàmbul i de l’article 21 de l’orde.»